h

Nieuws, augustus 2010

30 augustus 2010

Stop nu met de RijnGouweLijn

De RijnGouweLijn maakt het openbaar vervoer kapot en de provincie Zuid-Holland failliet. Het is nu hèt moment om de ingeslagen koers te wijzigen, voor het te laat is, betogen Erik Maassen en Harre van der Nat.

Enkele weken geleden was in een uitzending van ‘Zembla’ te zien waarom bij grote projecten als de Noord-Zuidlijn, de BetuweLijn en de Hoge Snelheidslijn de budgetten stelselmatig zijn overschreden. In de besluitfase van deze projecten werden de kosten consequent te laag voorgesteld, en de opbrengsten schromelijk overdreven. Na het genomen besluit bleek de puinhoop waarin men was beland, maar vonden de betrokkenen dat het project te ver gevorderd was om de stekker er nog uit te kunnen trekken.

Lees verder
27 augustus 2010

Waar water is, is een weg

Op woensdag 25 augustus overhandigde Lies van Aelst namens de SP Statenfractie de notitie "Waar water is, is een weg" aan gedeputeerde Van Dijk. Vervoer over water is voor de SP een goed alternatief voor wegvervoer, zowel voor mensen als voor goederen. Met deze visie wil de SP het provinciebestuur oproepen zich in te zetten voor vervoer over water, om de files tegen te gaan en luchtkwaliteit te verbeteren. ‘Waterwegen worden al eeuwen gebruikt om goederen te vervoeren, nog altijd bieden ze een goede uitkomst!’ aldus SP Statenlid Lies van Aelst.
In de SP-notitie staan aanbevelingen waarmee het vervoer van goederen over het water en het overzetten van auto's, fietsers en voetgangers via de veren bevorderd kan worden. Van Aelst: ‘Ik verbaas mij al langer over de gretigheid waarmee het provinciebestuur zich inzet voor het aanleggen van steeds meer wegen en bedrijventerreinen. Dat terwijl er beschikbare middelen voor vervoer over water blijven liggen en beleidsvoornemens om het vervoer over water te bevorderen in de kast blijven liggen.'

Lees verder
26 augustus 2010

Provincie kan en moet meer doen voor zwerfjongeren

De afgelopen tijd is er veel bericht in de media over het aantal zwerfjongeren in Nederland. Volgens officiële cijfers uit 2007 zijn er 6000 dak- en thuisloze jongeren. Hulpverleners denken echter dat het aantal op dit moment fors hoger ligt, zo zegt ook de Stichting Zwerfjongeren Nederland. De SP statenfractie heeft meerdere malen gevraagd om hulp en opvang voor deze kwetsbare groep jongeren. Tot nu toe weigert het provinciebestuur gehoor te geven aan de oproepen, ondanks het beschikbaar stellen van geld voor specifieke doelgroepen na vragen van statenlid Eva de Bakker (SP). Al in 2008 stelde de SP voor om te komen tot een dekkend hulpaanbod voor zwerfjongeren. Ook stelde statenlid De Bakker meerdere malen vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. Dankzij de aanhoudende inzet is er een budget van een kleine 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor 'specifieke doelgroepen', daar kunnen tienermoeders, maar ook dak- en thuisloze jongeren onder vallen. “Het is een klein succesje,” zegt De Bakker, “want de provincie kan nog meer doen. Vooral als je aanbevelingen leest van verschillende rapporten. De SP wordt in haar kritiek gesteund door meerdere instellingen en wetenschappers.”

Lees verder
20 augustus 2010

Geen uitbreiding kassen in kwetsbare gebieden

De SP wil geen grote nieuwe kassengebieden in Kaag en Braassem, op Voorne-Putten en op Flakkee. De afgelopen jaren bleven plannen opduiken om in hier grootschalige kassenbouw toe te staan. Statenlid Frank-Johan Hoogendam wil dat de plannen definitief van tafel gaan: “Die kassengebieden maken veel kapot, terwijl ze totaal overbodig zijn. De SP kiest voor slimme en kleinschalige oplossingen. Ik roep andere partijen op om ons hierin te steunen.” De komende maanden worden keuzes gemaakt in Provinciale Staten die grote gevolgen hebben voor Zuid-Holland. De coalitie van CDA, VVD, PvdA en CU/SGP wil het totale kassengebied in Zuid-Holland op 5800 hectare houden. Hiervoor wordt uitbreiding gezocht in kwetsbare gebieden als het Groene Hart en de Nationale Landschappen. Tegen deze plannen is veel verzet, in gemeenten, onder de bevolking en zelfs bij tuinders.

Lees verder
11 augustus 2010

Veel klachten over hybride bussen

De hybride bussen die in de omgeving van Leiden rijden leiden tot veel ongemak bij gebruikers. Tijdens een onderzoek van SP-statenleden Erik Maassen en Harre van der Nat bleek dat passagiers en chauffeurs veel klachten hebben over het gebruiksgemak van de nieuwe bussen. Zo is de opstap voor de banken veel te hoog, glijden veel mensen van de banken en vallen mensen door het glooiende gangpad. Vooral ouderen hebben hier last van. Chauffeurs klagen over dode hoeken en een gebruiksonvriendelijke inrichting. De SP heeft tijdens verschillende ritten klachten verzameld, en heeft daar vragen over gesteld. Enkele jaren geleden startte provincie Zuid-Holland een pilot met de milieuvriendelijke hybride bussen, die minder uitstoot hebben en minder lawaai maken. Inmiddels rijden er 28 van deze bussen in de regio Leiden, die eigendom zijn van de provincie. De bussen zijn in België gekocht, maar niet aangepast aan de Nederlandse situatie.
SP-statenlid Maassen: “We zijn als SP erg voor schone en stille bussen, maar we moeten daarmee geen mensen uit de bus jagen. Aan het gemak voor de reizigers valt nog veel te verbeteren. Zo is er bijna geen ruimte in de bus. Als er twee buggy’s instaan is het hele looppad geblokkeerd. Veel stoelen staan achteruit, en de beenruimte is veel te krap. Mensen kunnen zich vrijwel niet vasthouden, en glijden regelmatig van hun stoelen. De nieuwe bussen zijn berucht, zeker onder ouderen. Het lukt hen nauwelijks om op de verhoogde stoelen te gaan zitten.”

Lees verder

U bent hier