Verkiezingsprogramma 2019-2023: Tijd voor rechtvaardigheid

2. ONZE LEEFOMGEVING, VEILIG EN SCHOON

Hoewel een schone en veilige leefomgeving eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn, is dit door de uiteenlopende belangen niet altijd het geval. Zo hebben alle betrokkenen vooral een eigenbelang. Dat deze belangen in veel gevallen aan elkaar tegenstrijdig zijn, maakt een zorgvuldige afweging noodzakelijk. Wat de SP betreft staat de veiligheid en gezondheid van onze inwoners hierbij voorop en dienen alle andere belangen hieraan ondergeschikt te zijn.

Zuid-Holland kent veel risicovolle (chemische) industrie. De provincie verstrekt de vergunningen voor deze industrie en heeft een belangrijke toezichts- en handhavingstaak. Er is de afgelopen jaren, mede dankzij onze inzet, veel verbeterd aan de controle en handhaving van de veiligheid bij deze bedrijven. Om de risico’s voor de inwoners zo klein mogelijk te maken heeft de provincie de regels rond onze veiligheid, soms op de rand van wat wettelijk mogelijk is, bij deze bedrijven gehandhaafd. Er blijft hier echter nog een wereld te winnen, maar helaas zijn strengere provinciale regels op dit moment niet mogelijk, omdat landelijke of Europese wetten dat niet toestaan. De SP blijft zich inzetten om dit wel mogelijk te maken. De SP blijft er voor strijden in Zuid-Holland zo streng als mogelijk te zijn en hierbij de randen van de wetten op te zoeken.

Vergunningen

De provincie geeft vergunningen af voor de risicovolle (chemische) industrieën. De SP wil af kunnen dwingen dat een bedrijf een nieuwe vergunning aan moet vragen (een afdwingbare revisievergunning) in plaats van een lappendeken aan oude stukken vergunning te hebben. Zo moet het bedrijf voldoen aan de nieuwste technieken. De SP wil dat er voor dit soort bedrijven, naast een afdwingbare revisievergunning, een nieuwe standaard wordt ingevoerd, waarbij het uitgangspunt “Uitstoot nul” de leidraad wordt. Wat de SP betreft zullen al deze bedrijven moeten gaan werken aan een productieproces dat de leefomgeving op geen enkele manier meer belast. Omdat dit, gezien de huidige wet- en regelgeving, niet afdwingbaar is, staan wij voor een provincie die op alle fronten actief aan de slag gaat om dit doel te bereiken.

Onze voorstellen:

• Uitgangspunt bij alle bedrijven wordt de regel: “Uitstoot nul”.
  • De provincie gaat betrokken bedrijven stimuleren om vrijwillig mee te werken aan een proces dat leidt tot dit uitgangspunt.
  • De provincie gaat technologie die kan bijdragen aan deze ontwikkeling ondersteunen.
  • Er komt een fonds voor bedrijven die gebruik willen maken van nieuwe ontwikkelingen die de uitstoot substantieel verminderen.
  • De provincie onderzoekt of het aantal controle- en meetpunten voor lucht- en waterkwaliteit in Zuid-Holland voldoende is om de kwaliteit van lucht en water afdoende te meten. Waar dit niet het geval is worden meetpunten bijgeplaatst.
  • De lijn van strenger controleren en handhaven van bedrijven wordt voortgezet en waar mogelijk verder aangescherpt.
  • Er komt een zwarte lijst van bedrijven die zich niet aan de regels houden. Deze lijst wordt gepubliceerd op de website van de provincie en eens per jaar in de dagbladen.
  • Bedrijven die op de zwarte lijst staan komen niet in aanmerking voor bijdrages uit door de provincie ingestelde fondsen of subsidies.
  • Bij overtreding van de regels wordt direct gehandhaafd en het zwaarst mogelijke sanctiemiddel ingezet.
  • Vergunningen voor de uitstoot van stoffen worden regelmatig geactualiseerd.
  • Nieuwe vergunningen worden niet gegeven als niet voor 100 procent is gegarandeerd dat men het uitgangspunt “Uitstoot nul” onderschrijft en gaat uitvoeren.
  • De provincie blijft er bij het Rijk op aandringen een afdwingbare revisievergunning wettelijk mogelijk te maken en dat het uitgangspunt “Uitstoot Nul” ook het uitgangspunt zal zijn bij nieuwe wetten en regels.

Bestrijdingsmiddelen

De negatieve effecten van bestrijdingsmiddelen en te veel (kunst)mest op het milieu zijn zeer groot. De provincie blijft zich inzetten voor een beter milieu en het terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en te veel meststoffen, zowel bij het gebruik van deze stoffen bij bedrijven als het gebruik hiervan door particulieren. De provincie zelf gebruikt bij al haar eigen wegonderhoud en ander onderhoud geen insecticiden of stoffen die schadelijk zijn voor de natuur.

Onze voorstellen:

• De provincie gaat het gebruik van insecticiden en landbouwgifstoffen, zoals bijvoorbeeld glyfosaat en neonicotinoïden, door bedrijven en particulieren terugdringen en beëindigen.
  • De provincie zet zich in om het overmatig gebruik van (kunst)mest terug te dringen, wat een grote verbetering voor het milieu zou betekenen.
  • Op het overschrijden van de wettelijke normen bij gebruik van bestrijdingsmiddelen zal, om vervuiling en aantasting van milieu en grondwater tegen te gaan, streng worden toegezien en
  • gehandhaafd.
  • Bedrijven die zich op een of andere manier schuldig maken of hebben gemaakt aan het overtreden van de wettelijke norm komen niet in aanmerking voor provinciale subsidie of andere provinciale ondersteuning.
  • De provincie gaat verkopers van bestrijdingsmiddelen aan particulieren actief benaderen en samen met de sector streven naar het terugdringen van het gebruik en het bieden van alternatieve oplossingen.
  • Er komt een fonds voor het stimuleren van alternatieve oplossingen voor bestrijdingsmiddelen.

Luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit in Zuid-Holland verbetert maar het gaat te langzaam en is vooral in de grote steden Rotterdam en Den Haag nog lang niet goed genoeg. Vooral de concentratie van zeer schadelijke stikstofoxiden moet verder worden teruggedrongen. Dit kan door het stimuleren van schonere
motoren in het vrachtvervoer. De SP wil dit beleid ook de komende jaren voortzetten en versterken, zodat in heel Zuid-Holland de Europese normen voor luchtkwaliteit eindelijk worden gehaald.
Belangrijk is wel dat de provincie dit nooit alleen kan. Een goede samenwerking met gemeenten en Rijk is daarbij van belang. Daarnaast draagt de inzet op een vele malen schonere industrie sterk bij aan de verbetering van de (Zuid-Hollandse) luchtkwaliteit.

Onze voorstellen:

• De provincie blijft streng handhaven en controleren of bij bedrijven met luchtwasinstallaties deze installaties daadwerkelijk aan staan en de regels nageleefd worden.
  • Door het instellen van een ‘schone lucht’-subsidie wordt ook het gebruik van verouderde machines in de land- en tuinbouw tegengegaan.
  • De provincie streeft naar een landelijk verbod op het (varend) ontgassen van schepen. Zo lang dit niet wettelijk is geregeld doet de provincie alles wat binnen haar mogelijkheden ligt om het (varend) ontgassen te stoppen.
  • De provincie bevordert de aanleg van betaalbare walstroompunten voor de binnenvaart om uitstoot van uitlaatgassen te verminderen.

Luchtvaart

Hoewel de luchtvaart op Zestienhoven een bijdrage levert aan de regionale economie, is het voor veel mensen vooral een bron van geluidsoverlast en een bron van uitstoot. Dit geldt ook voor het vlak over de provinciegrens gelegen Schiphol. Het is een taak van de provincie om deze overlast
terug te dringen. Helikoptervluchten geven veel overlast en zullen daarom in Zuid-Holland voor recreatief en commercieel gebruik niet toegestaan worden, ook zullen er geen commerciële of privé-helikopterhavens in de provincie toegestaan worden. Voor vluchten van hulpdiensten blijft alle
ruimte.

Onze voorstellen:

• Uitbreiding van het aantal vluchten op Zestienhoven, op de huidige start- en landingsbaan, kan alleen als de huidige totale geluidsoverlast en uitstoot vermindert.
  • Milieuvoordelen behaald door technologische verbeteringen, zoals schonere en stillere vliegtuigen, dienen voor ten minste 50 procent te worden ingezet om de huidige milieuoverlast te verminderen.
  • Het uitplaatsen van vluchten voor hulpdiensten mag geen bijdrage leveren aan de uitbreiding van de reguliere vluchten.
  • Fysieke uitbreiding van de luchthaven Zestienhoven blijft wat de SP betreft voor de provincie onbespreekbaar.
  • Ook als het gaat om de uitbreiding van de vluchten op Schiphol blijft de provincie aandringen op het verminderen van de geluidshinder en uitstoot rond dit vliegveld.
  • Bij overschrijding van de geldende normen wordt door de provincie direct handhavend opgetreden.
  • In Zuid-Holland is geen plaats commerciële helikopterhavens. Daarnaast moet de provincie zeer kritisch zijn bij het afgeven van vergunningen voor commerciële helikoptervluchten.
  • De veiligheidsrisico’s bij het gebruik van drones worden aangescherpt en in lijn gebracht met de landelijke wetgeving. Als het gaat om het verlenen van vergunningen spelen zaken als veiligheid, overlast, dierenwelzijn en privacy een doorslaggevende rol.
  • Voor de omwonenden van Zestienhoven, die op dit moment veel overlast ervaren van het vliegverkeer, wordt gezocht naar mogelijkheden deze overlast te beperken, bijvoorbeeld door woningisolatie. De kosten hiervoor dienen gedragen te worden door de luchthaven.