Zuid-Holland keurt alsnog cash-subsidie Den Haag aan bedrijf af

7 juni 1995

Zuid-Holland keurt alsnog cash-subsidie Den Haag aan bedrijf af

Foto: SP Zuid-Holland / Fenna Vergeer

De provincie Zuid-Holland en Binnenlandse Zaken waren op de hoogte van het bod dat de gemeente Den Haag heeft gedaan aan het Amerikaanse bedrijf Software Support inc.. Dit heeft gedeputeerde J. Nolten (VVD) vandaag geantwoord op de vragen van de SP-Statenfractie, die de zaak gisteren aan het rollen bracht.

Met het bieden van een half miljoen gulden probeert de gemeente Den Haag het bedrijf, dat reeds een huurovereenkomst met Leiden had gesloten, weg te snoepen naar Den Haag.
Den Haag staat wegens het aanvragen van de artikel 12 status onder financiële controle. “Indien de toezichthouders op de hoogte waren van het reeds met Leiden afgesloten contract, dan keur ik de goedkeuring van de subsidie af”, aldus de gedeputeerde. “Leiden en Den Haag moeten nu zo gauw mogelijk aan tafel om de zaak uit te praten.”

De gedeputeerde betreurt het dat de SP de bedragen in de publiciteit heeft gebracht. Dit zou bedrijven meer inzicht verschaffen in de concurrentiepositie van gemeenten. De mening van de SP, dat juist openbaarheid en democratische controle bijdragen aan het voorkomen van opbieden van overheden tegen elkaar deelde hij niet.

De SP heeft de provincie gevraagd samen met andere overheden te werken aan regelgeving op het gebied van het aantrekken van bedrijven. Zuid-Holland heeft onlangs zelf 2 miljoen gulden neergeteld om het Waterloopkundig Laboratorium, dat naar de Noordoostpolder wilde, in Delft te houden. De gedeputeerde zei hier niet gelukkig mee te zijn geweest.