Energie en bodem

Ook Zuid-Holland moet de komende jaren overgaan op nieuwe, schone vormen van energie. De SP denkt volop mee over aardwarmte, zonne-energie en meer.

SP was, is en blijft tegen gaswinning Papekop

In de editie Woerden van 10 april haakte het AD aan op de vragen die de SP Zuid-Holland stelde over mogelijke gaswinning door Vermillion.

7 april 2024

Vragen SP over radiostilte rond vergunningaanvraag gasboringen Papekop

Foto: SP

Na een jarenlange radiostilte doet energiebedrijf Vermillion een nieuwe poging om te komen tot gaswinning bij Papekop. Het heeft daartoe een vergunningaanvraag gedaan bij het Rijk. Zeer tegen de zin van vele omwonenden, maar ook de betrokken gemeenten, de Provincie Utrecht en – naar verluidt – de Provincie Zuid-Holland zijn tegen. Maar vanuit het Zuid-Hollandse Provinciebestuur is er tot nu toe ook radiostilte daarover. Reden voor de SP om schriftelijke vragen te stellen. SP-Statenlid Iris van de Kolk diende ze in.

8 maart 2024

Grenzen aan de groei

Foto: SP

Op 6 maart bespraken Provinciale Staten de zogeheten ‘ruimtelijke puzzel’, een zoektocht naar wat waar kan in het toch al volle Zuid-Holland, bij een hard groeiend inwoneraantal. Voor de SP is het duidelijk dat bij de keuzes die uiteindelijk gemaakt worden het welzijn van mens, dier en milieu voorop moeten staan. SP-fractievoorzitter Frank Johan Hoogendam deed hiertoe de oproep in de Statenvergadering, ook al is de SP gematigd positief over de koers van het Provinciebestuur.

18 december 2023

Energievoorziening moet publiek bezit worden

Foto: SP / www.sp.nl

Publieke diensten in publieke handen. Dat was de kernboodschap van de SP in de aanloop naar de Statenverkiezingen en waar de Zuid-Hollandse fractie ook diverse malen voorstellen voor heeft ingediend. Dat dit nu harder nodig is dan ooit valt dagelijks te zien en te lezen. De energierekening gaat binnenkort nog verder omhoog, als het prijsplafond vervalt en de belasting op gas gaat stijgen.

27 september 2023

Chemours: SP wil alsnog breed bevolkingsonderzoek

De SP-fractie Zuid-Holland wil opheldering van het provinciebestuur over het verschil tussen de uitspraken van het RIVM en die van het provinciebestuur over het houden van een bevolkingsonderzoek in de omgeving van Chemours. Waar het provinciebestuur in de Statenvergadering van 20 september nog zei dat het RIVM niet op zo’n onderzoek zit te wachten, liet het RIVM in diverse media vandaag weten dat ze bij een opdracht daartoe gewoon aan de gang gaan daarmee. De rechterlijke uitspraak dat Chemours wel degelijk verantwoordelijk is voor de veroorzaakte milieuschade maakt zo’n onderzoek alleen maar urgenter, vindt de SP.

SP staat achter XR

In de Statenvergadering van 20 september werd gedebatteerd over de dagelijkse blokkade van de A12 door Extinction Rebellion. In het AD legt SP-fractievoorzitter Lies van Aelst uit waarom de SP achter de demonstranten staat.

7 september 2023

SP stellig na hoorzitting: “Vergunning Chemours nu intrekken”

Foto: DA

De vergunning van chemiereus Chemours moet worden ingetrokken, want die is verkregen op basis van onvolledige en oneerlijke informatie van het bedrijf. Dat stelde SP-fractievoorzitter Lies van Aelst in het door de SP aangevraagde Statendebat naar aanleiding van de door de CU, SP en vele andere partijen georganiseerde hoorzitting die plaatsvond op 1 en 6 september. Er mag geen plaats zijn voor bedrijven die winst maken ten koste van de gezondheid van inwoners en milieu.

Vragen SP over PFAS trekken de aandacht

Op 17 juli stelde de SP, samen met 11 andere fracties, schriftelijke vragen aan het Provinciebestuur over de problemen met vervuiling door PFAS. Directe aaneiding was het bericht in het AD over de gigantische overschrijding van de norm in een Haagse sloot: 25.000 maal meer dan wat het RIVM als 'veilig' betitelt.

Diverse regionale en nationale media gaven aandacht aan de vragen:

17 juli 2023

Volstrekte openbaarheid nodig over vervuiling eeuwige chemicaliën

Foto: SP

Diverse politieke partijen in Zuid-Holland zijn sterk verontrust over de vele elkaar opvolgende berichten over vervuiling van bodem en water met PFAS en andere zogeheten ‘eeuwige chemicaliën’. Op initiatief van de SP stellen ze daarover vragen aan het Provinciebestuur. Behalve de zorgen over de verontreiniging zelf moet er direct volstrekte openbaarheid richting omwonenden komen, op het moment dat uit metingen gevaar blijkt voor de gezondheid, zo stellen ze.

13 juli 2023

SP Zuid-Holland start Milieualarmteam

De SP in Zuid-Holland start een eigen Milieualarmteam. Op dinsdag 11 juli kwamen vertegenwoordigers van acht SP-afdelingen bijeen voor de aftrap. Doel van het team is misstanden spotten en samen met bewoners en actiegroepen zorgen voor het wegnemen ervan. Aanjager van het team is SP-Statenlid Frank Johan Hoogendam.