Chemours: SP wil alsnog breed bevolkingsonderzoek

27 september 2023

Chemours: SP wil alsnog breed bevolkingsonderzoek

De SP-fractie Zuid-Holland wil opheldering van het provinciebestuur over het verschil tussen de uitspraken van het RIVM en die van het provinciebestuur over het houden van een bevolkingsonderzoek in de omgeving van Chemours. Waar het provinciebestuur in de Statenvergadering van 20 september nog zei dat het RIVM niet op zo’n onderzoek zit te wachten, liet het RIVM in diverse media vandaag weten dat ze bij een opdracht daartoe gewoon aan de gang gaan daarmee. De rechterlijke uitspraak dat Chemours wel degelijk verantwoordelijk is voor de veroorzaakte milieuschade maakt zo’n onderzoek alleen maar urgenter, vindt de SP.

In bovengenoemde Statenvergadering diende de SP met diverse andere partijen een motie in die opriep tot het houden van een breed bevolkingsonderzoek, maar die werd dus ontraden door het provinciebestuur, waarop het voorstel geen meerderheid kreeg. SP-fractievoorzitter Lies van Aelst is geïrriteerd over de gang van zaken en stelt vandaag opnieuw vragen aan het provinciebestuur: “Het kan in ieder geval niet allebei waar zijn. De uitspraken van het RIVM geven aan dat de provincie wel degelijk aan zet is. Het is van groot belang dat de omwonenden van de fabriek weten waar ze aan toe zijn. Hoe het provinciebestuur vorige week dan kon zeggen dat het RIVM niet wil mogen ze uitleggen. Wat de SP betreft komt er op de kortst mogelijke termijn alsnog een onderzoek.”

De rechterlijke uitspraak over de aansprakelijkheid van Chemours voor de veroorzaakte milieuschade is voor de SP zeer welkom. “We hameren er al tijden op dat deze chemiereus de pin op de neus moet worden gezet en de verantwoordelijkheid moet nemen voor het opruimen van de rotzooi die ze hebben gemaakt en nog maken. De tijd is meer dan rijp om nu goed door te pakken. De gezondheid van mens, dier en milieu gaat boven de winst van Chemours”, aldus van Aelst.