Stop met Openbaar Lichaam Haaglanden

13 februari 1996

Stop met Openbaar Lichaam Haaglanden

Nu het wetsvoorstel voor een stadsprovincie Rotterdam door het kabinet is ingetrokken, wil de SP dat ook het Regionaal Openbaar Lichaam Haaglanden zichzelf opheft.

De Zoetermeerse SP-Fractievoorzitter en lid van het algemeen bestuur Haaglanden Paul Jonas roept hiertoe op. Hij doet dat namens de SP-afdelingen Den Haag, Delft, Rijswijk, Leidschendam en Zoetermeer.

De belangrijkste reden om met Haaglanden te stoppen is dat de burgers er niets van merken, omdat het niet in staat is de belangrijkste problemen aan te pakken, zoals de werkloosheid en de druk op natuur en milieu.

Paul Jonas: “De SP is voorstander van democratisch gekozen besturen van kleinere regio´s in plaats van de Provincie. Hiermee kunnen de problemen dichter bij de mensen aangepakt worden in plaats van de nu ondemocratisch en elkaar overlappende regelingen. De grote steden moeten samen met de Provincie naar het Rijk stappen en afdwingen dat de problemen van de grote steden met geld van het Rijk aangepakt worden en niet zoals nu ten koste van de omliggende gemeenten.”