H.C.: SP wil helper van Leemhuis niet betalen

23 november 1999

H.C.: SP wil helper van Leemhuis niet betalen

In de Haagsche Courant verscheen het volgende artikel:

De SP in Zuid-Holland vindt dat voormalig commissaris der koningin Leemhuis zelf de rekening moet betalen van media-adviseur Mijnten, die zij inhuurde voor de dag van haar aftreden.
De tweemansfractie in de Staten wil niet dat de provincie opdraait voor de rekening van 16.273 gulden, die Mijnten heeft ingediend.

Leemhuis riep de adviseur in het geheim te hulp, uit angst dat haar plan tot aftreden voortijdig zou uitlekken. Ook de officiele voorlichters van de provincie werden verrast door het opduiken van Mijnten.
"Het inhuren van de adviseur was louter bedoeld om het persoonlijke imago van mevrouw Leemhuis op te poetsen en een toekomstige carriere op te bouwen. Hier zat geen enkel provinciaal belang bij", vindt SP-fractievoorzitter Vergeer.

De provincieleiding blijft bij haar plan om Mijnten's nota te betalen. "Wij hebben extra PR-hulp beschikbaar gesteld omdat we dat wenselijk vonden, en omdat die deskundigheid in eigen huis niet beschikbaar was", aldus gedeputeerde Hallensleben (PvdA). Vergeer stelt daarentegen dat Leemhuis 'zich zelf in de nesten heeft gewerkt'.