Openheid declaraties gedeputeerde staten noodzakelijk

27 maart 2000

Openheid declaraties gedeputeerde staten noodzakelijk

De SP-Statenfractie wil meer openheid van het College van Gedeputeerde Staten over het gebruik van de provinciale creditcards en hun declaraties. Tot op heden is die informatie pas toegankelijk met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (W.O.B.).
Via schriftelijke vragen bepleit de SP een andere houding ten aanzien van dit vraagstuk.
Het is de vierde keer dat de SP hier aandacht voor vraagt.

Statenlid Gerard Harmes: ‘Declaraties en het gebruik van creditcards door bestuurders blijven politieke aandachtspunten. Het gaat om het bestrijden van normvervaging en meer controle op wat feitelijk van openbaar bestuurders verwacht mag worden, namelijk: het dienen van het gemeenschapsbelang. In het algemeen geldt dat herstel van vertrouwen door de politiek bittere noodzaak is. Willen we dat er bij de volgende verkiezingen voldoende mensen naar de stembus komen, dan zal de provincie met een actief en open beleid moeten komen.’

Naast de financiele kant wil de SP ook opheldering over de diverse buitenlandse reizen die er door de gedeputeerden in de afgelopen jaren zijn ondernomen.

Harmes: ‘Het college zit regelmatig in het buitenland en soms op zeer verre lokaties.
Maar welk provinciaal doel dienden de reizen naar St. Petersburg (Rusland), Hameenlinna (Finland), Aruba (NA), Gotenburg (Zweden), Chicago (VS) en Jerusalem (Israël)?Het is goed dat de gedeputeerden daar helderheid over geven.’