Voorhout: De Bieb moet blijven

16 april 2000

Voorhout: De Bieb moet blijven

De gemeente Voorhout wil met haar centrumplan de 5 jaar geleden voor FL 1,5 miljoen gebouwde bibliotheek slopen voor een supermarkt met parkeergarage.
Bibliotheekvrijwillgers en SP-afdeling Voorhout zijn in het geweer gekomen.

De SP hield een openbare avond en haalde in 2 weken tijd 1070 handtekeningen van volwassenen en 115 van kinderen op. Deze werden aangeboden aan het college van Burgemeester en Wethouders.

De Voorhouters willen de bibliotheek houden, omdat hij centraal gelegen is, een aantrekkelijk uiterlijk heeft en kapitaalvernietiging afgewezen wordt. Het college vond de actie van de SP te vroeg en kondigde aan nog inspraakavonden te zullen houden. "Liever te vroeg dan te laat, het is nooit verkeerd om op tijd aan bestuurders te laten merken dat er ook nog burgers met een mening zijn", zo reageerde het SP-comite.

Het SP-statenlid, Fenna Vergeer, woonde de openbare avond en het aanbieden van de handtekeningen bij. Zij bekijkt welke rol de Provincie kan spelen om de bibliotheek te behouden. Ook andere onderweren zoals gebrek aan betaalbare nieuwbouw, vooral voor starters, komen aan de orde.