h

Aanbesteding bus Alblasserwaard/Vijfheerenlanden geeft problemen

14 april 2002

Aanbesteding bus Alblasserwaard/Vijfheerenlanden geeft problemen

Er gaan minder bussen op het platteland rijden, omdat de Provincie Zuid-Holland per 1 januari 2003 het streekvervoer in de Alblasserwaard / Vijfheerenlanden openbaar aanbesteedt. De geschrapte bussen worden vervangen door beltaxi’s. Hierdoor komt er geld vrij voor meer bussen op drukke lijnen.

De Provinciale Staten-fractie van de SP vindt de afnemende bereikbaarheid van dorpen een slechte ontwikkeling. "De concurrentie in het Openbaar Vervoer gaat ten koste van het platteland", aldus SP-statenlid Fenna Vergeer.

Buslijn 113 vervalt, 112, 119 en 151 worden ingekrompen

In het concessiegebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden moet lijn 113 opgeheven worden. Van lijn 112 blijven op werkdagen slechts 6 ritten over, de ritten op zaterdag vervallen. Van lijn 119 blijven 2 ritten en van lijn 151 (651) 7 ritten over. De vervallen ritten worden vervangen door een CVV-systeem (collectief vraagafhankelijk vervoer, een soort beltaxi).
"Een bezuinigingsmaatregel", aldus Vergeer: "Het CVV is een grote stap achteruit voor de reiziger. Men moet meer dan een uur van tevoren bellen en de taxi komt regelmatig te laat." Ook moeten gehandicapten en ouderen van het CVV gebruik gaan maken. Dat betekent voor hen een verlaging van hun budget voor vrij reizen en minder bewegingsvrijheid.

Ervaringen

Een eerdere aanbesteding van de Provincie Zuid-Holland laat hetzelfde beeld zien. In Hoekse Waard / Goeree Overflakkee zijn er per 1 januari jl. weliswaar 13% meer busuren op de drukke lijnen, maar in de voorafgaande jaren zijn deze uren er eerst afgegaan op de dunnere lijnen. De toename van het aantal lage-vloer-bussen is ten koste gegaan van andere regio’s.

Het Zuid-Hollandse concessiegebied Duin- en Bollenstreek / Midden Holland, dat per 2004 wordt aanbesteed, is door Connexxion bevroren op het huidige voorzieningenniveau ten koste van de Leidse regio.

In Friesland heeft Arriva de inschrijving van Connexxion gewonnen, maar tegen de zin van het consumentenpanel. Dat wilde liever de door Connexxion geboden vaste lijnen met kleinere bussen dan CVV. Maar Arriva won, omdat CVV goedkoper is. Vervolgens ging de dienstregeling van Arriva 2 maanden te laat in, omdat de beloofde nieuwe bussen er nog niet waren. De Provincie Friesland moest dit tandenknarsend toestaan, omdat men na het verlenen van de concessie nu eenmaal met een monopolist te maken heeft. Een boete geven kan, maar werkt averechts op het voorzieningenniveau.

Publieke functie

De controle op het Openbaar Vervoer door de volksvertegenwoordiging, de Provinciale Statenleden, is niet wettelijk geregeld, hoewel het om een publieke functie gaat. Alleen het college van Gedeputeerde Staten gaat over het streekvervoer. "Ik kan als statenlid de klachten van reizigers en de dienstregeling officieel niet aan de orde stellen, maar ik doe het toch, omdat ik vind, dat de kiezers daar recht op hebben", aldus Vergeer.
De SP heeft dan ook een hele reeks kritische vragen gesteld aan het college.

In 2004 moet de openbare aanbesteding in de Tweede Kamer geëvalueerd worden. De antwoorden op de vragen zullen, als het aan de SP ligt, daarbij zeker een rol spelen.

U bent hier