Vragen over uitval bus 65
Vragen over uitval bus 65
SP-statenlid Fenna Vergeer, en sinds een week kersvers tweede Kamerlid wil weten van het college van Gedeputeerde Staten waarom sneldienst 65 van Leiden naar den Haag regelmatig uitvalt.
Vergeer vreest, dat Connexxion door de marktwerking in het streekvervoer de NS achterna gaat qua betrouwbaarheid en heeft daarom haar laatste werkweken als statenlid aangegrepen om de gedeputeerde voor vervoer, Hr Norder (PvdA) ter verantwoording te roepen.
“Drie keer heb ik nu geprobeerd om met snelbus 65 vanuit mijn wijk Leiden Zuidwest naar de Tweede Kamer te reizen en drie keer kwam de bus niet opdagen. Een keer was het zelfs zo, dat er al iemand zat te wachten op de 65 van een half uur geleden. Toen een andere bus, lijn 45, bij dezelfde halte stopte, vroegen wij of de volgende 65 nog zou komen. Dat wist de chauffeur niet en hij had ook geen tijd om de centrale om uitsluitsel te vragen. Daar sta je dan als reiziger en je weet niet of de bis nog komt, of je beter de trein kan nemen of bij haast een taxi”, aldus Vergeer.
Het Rijk heeft de bevoegdheid over het streekvervoer gedecentraliseerd naar de provincie. Tegelijk is het OV geprivatiseerd en het budget ingekrompen. Uit rendementsoverwegingen heeft Connexxion nu ondermeer sneldienst 65, die alleen in de spits rijdt, uitbesteed aan BOVO-tours.
Al eerder stelde het statenlid het bezuinigen op lijnen door inzet van vraagafhankelijke taxi´s ter discussie. Nu blijkt ook het inhuren van touringcars ten koste te gaan van de betrouwbaarheid. Vergeer wil van de gedeputeerde weten, waar de privatisering van het streekvervoer het voorzieningenniveau aantast en hoe de provincie ervoor gaat zorgen dat niet het rendement van de vervoerder, maar de dienstverlening voorop staat. De provincie zou daarvoor eigen middelen kunnen inzetten, maar het statenlid wil ook weten, wat Zuid-Holland van het nieuwe kabinet verwacht.
- Zie ook:
- Verkeer en vervoer