Lijsttrekkersdebat op 10 maart aanstaande

15 januari 2003

Lijsttrekkersdebat op 10 maart aanstaande

De SP Statenfractie is het niet eens met de keuze om met alleen de vier grootste partijen (een uitslag van vier jaar geleden) te debateren tijdens het aankomende lijsttrekkersdebat.

De factie stuurde daarom een brief aan alle lijsttrekkers, het presidium, het provinciale campagneteam en de Commissaris van de Koningin.

Hieronder de brief.

Aan alle lijsttrekkers, presidium, het provinciale campagneteam en de Commissaris van de Koningin.

Gisteren ontving ik de notulen van de afspraken n.a.v. bijeenkomst 13/1 met fracties over de statenverkiezingen van 11 maart 2003. Er is één punt wat onze bijzonder aandacht trekt. Dat is namelijk de deelname aan het lijsttrekkersdebat op 10 maart.

Om vier redenen komen wij met een ander voorstel;

1. Er zou een debat moeten plaatsvinden tussen de lijsttrekkers van de acht grootste partijen en niet tussen vier zoals nu achteraf besloten is (door wie?).

2. De politieke wereld is sinds vier jaar geleden ingrijpend veranderd. De volgorde van de grootte partijen in de staten stemt niet meer overeen met de huidige samenstelling in de provinciale staten.

3. Er doet zich een unieke gelegenheid voor om dicht bij de huidige afspiegeling van de kiezersvoorkeur te komen. Wij stellen daarom voor om de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen in Zuid-Holland van 22 januari 2003 als maatstaf te nemen. De deelname aan het 10 maartdebat zou dus bepaald moeten worden door de uitslag van de acht grootste partijen in Zuid-Holland.

4. De provinciale staten hebben verschillende malen het debat gevoerd over democratische betrokkenheid van de burgers bij de provinciale politiek. Dit is nu zo’n moment dat wanneer het er op aan komt en er flink wat partijen bij betrokken kunnen worden de deelname eerder uitgebreid dan beperkt moet zijn. Voorstellen in die richting van de SP en D66 zijn uitgebreid besproken.

Voorstel: De opzet zou moeten zijn zoals afgelopen zondag in Buitenhof is gedaan met de landelijke lijsttrekkers. Vier maal twee tegenstanders treden apart in debat. Zo kan elke partij zich duidelijk profileren en heeft de kijker kans op een helder overzicht van de standpunten van de partijen.

Met vriendelijke groet, Gerard Harmes