Actie in Dordrecht tegen oorlogstransporten

18 februari 2003

Actie in Dordrecht tegen oorlogstransporten

Woensdag 19 februari voert de SP, in vervolg op de landelijke demonstratie van afgelopen zaterdag, actie bij het NS-station in Dordrecht tegen de oorlogstransporten over het Nederlandse spoor. Van 7.00 tot 8.00 uur ’s ochtends zullen actievoerders, waaronder Kamerlid Ali Lazrak, bij het station posten met protestborden en een spandoek ‘Niet in mijn naam - en niet door mijn land!’. Aan de treinreizigers zullen ze stickers aanbieden met de tekst ‘Niet in mijn naam’.

Woordvoerder Mario Popma van de SP-Dordrecht: “Niemand zegt de oorlog te willen, en toch gaan de voorbereidingen door alsof het om een proces gaat dat zich volstrekt automatisch voltrekt. Wij willen het signaal afgeven dat de oorlog tegen Irak geen automatisme is en dat er beter geluisterd moet worden naar wat een meerderheid van de bevolking vindt.”

De actie in Dordrecht maakt deel uit van een landelijke campagne die gevoerd wordt op minstens 11 stations langs de spoorlijnen van Venlo naar Rotterdam. De lokale actievoerders van de SP-Dordrecht worden ondersteund door SP-Kamerlid Ali Lazrak. “Het is belangrijk om de mensen er bewust van te maken dat de voorbereiding van de oorlog plaatsvindt in onze eigen achtertuin. Aldus Lazrak. “Wie had kunnen bedenken dat een stad als Dordrecht betrokken zijn worden bij deze oorlog? Het is belangrijk dat wij ons hiertegen uitspreken.”