Vragen over schrappen buslijnen regio Rotterdam

28 mei 2003

Vragen over schrappen buslijnen regio Rotterdam

Connexxion wil een aantal bussen schrappen. Carnisselanden, Barendrecht en Kralingse Zoom zullen minder bussen voorbij zien rijden in avonduren en weekende. Ben je afhankelijk van het openbaar vervoer? Pech gehad, lijkt het.
De SP vraagt daarom het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland om uitleg.

SP statenlid Gooiker vraagt in welke mate Gedeputeerde Staten op de hoogte was van het voornemen van Connexxion. Gooiker stelt dat deze wijzigingen in de dienstregeling mensen juist in de auto jaagt, in plaats van het streven om mensen het openbaar vervoer te laten nemen. "Dit is een ongewenste ontwikkeling in het door files geplaagde gebied van Rotterdam" aldus Gooiker.

Drie jaar geleden is de wet op het personenvervoer ingevoerd en sindsdien is er veel veranderd in Zuid Holland. Delen van Zuid-Holland zijn naar andere vervoerders gegaan, lijnen zijn geschrapt, haltes opgeheven, zones verkleind, anderszins tarieven verhoogd, geldigheid van de strippenkaart verkort,
belbussen ingevoerd én op een aantal lijnen is de frequentie van rijden verlaagd.
"Bovengenoemde ontwikkeling baart de SP grote zorgen omdat zij leidt tot een lager vertrouwen in het openbaar vervoer door de reizigers. De tendens lijkt te zijn dat als u wilt reizen, u steeds meer ongemak voor lief moet nemen, voor een hogere prijs. Dit lijkt in tegenspraak met de functie van openbaar vervoer" stelt Gooiker vast. Hierover heeft ze veel inhoudelijke vragen gesteld om zo de schade voor het openbaar vervoer in Zuid Holland te kunnen vaststellen.

Voorts vraagt Gooiker ook om het probleem van de uitkleding van het openbaar vervoer in de provincie onder de aandacht te brengen van de regering, om meer gewenning aan de auto en daarmee meer/langere files te voorkomen.