SP stelt vragen over lozen ongezuiverd rioolwater in de Noordzee.

28 september 2003

SP stelt vragen over lozen ongezuiverd rioolwater in de Noordzee.

Naar aanleiding van bezwaren van onder andere Stichting de Noordzee en de ANWB heeft SP statenlid Bart Vermeulen vragen gesteld aan gedeputeerde Staten (GS) over het lozen van ongezuiverd rioolwater.

Rioolwaterzuivering Houtrust in Den Haag kampt met een te lage capaciteit waardoor bij regenval een deel van het rioolwater (gedeeltelijk) ongezuiverd in de Noordzee wordt geloosd. Dit ongezuiverde water bevat fecale bacteriën die gezondheidsklachten bij waterrecreanten op kunnen leveren.

Houtrust verwacht in 2007 de capaciteitsproblemen opgelost te hebben waardoor tot die tijd de ongezuiverde lozingen bij regenval doorgaan. Naar de mening van de SP fractie is dat niet aanvaardbaar en daarom wil Bart Vermeulen van GS weten wat er gedaan kan worden om de problemen eerder op te lossen. De SP fractie denkt daarbij zelf aan het inzetten van UV desinfectie wat ook in de rioolwaterzuivering van Hellevoetsluis wordt toegepast.

Klik hier voor de schriftelijke vragen (PDF bestand)