Rijnsaterwoude vraagt halte, krijgt uitstel

11 december 2003

Rijnsaterwoude vraagt halte, krijgt uitstel

Foto: SP / Spandoek Rijnsaterwoude wil de bus behouden

In Rijnsaterwoude zal bus 197 na zaterdag 13 december niet meer rijden.
Het dorp verliest daarmee zijn laatste restje voorziening, nadat ook al de winkels, zorgaanbieders en het postkantoor zijn vertrokken. Inwoners trokken op woensdag 10 december in een laatste poging aan de bel en werden daarbij gesteund door de SP.

In de Statencommissie ´Mobiliteit Kennis en Economie´ werd een oproep gedaan aan de gedeputeerde om een halte te creeren ter hoogte van het dorp bij de nog rijdende sneldienst. Bijval voor de vraag kwam tijdens de vergadering van Groen Links en de PvdA.
Gedeputeerde Norder kon slechts toezeggen dat er een onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden om een veilige halteplaats neer te zetten. De uitkomst van dit onderzoek wordt over twee maanden verwacht.

De oplossing van het actiecomite voor de mensen die na 13 december het dorp per openbaar vervoer willen bereiken is vrij eenvoudig: De huidige lijn te laten rijden totdat de nieuwe halte gerealiseerd is, maar de gedeputeerde wilde daar niet aan. Ook een tijdelijke halte bij de sneldienst werd niet serieus genomen. De gedeputeerde wil op een ‘ordentelijke wijze’ de discussie voeren en wacht het onderzoek af.

Extra prangend aan het verhaal is dat de actievoerders begin oktober al met 1500 handtekeningen aandacht hebben gevraagd aan Norder voor het verdwijnen van de bus per half december. Bij deze gelegenheid zei Norder toe contact op te nemen met Connexxion om te bezien of er een sterhalte kon worden gerealiseerd. In de tussentijd is er niks gerealiseerd door de provincie.

Vervoersmaatschappij Connexxion liet weten dat de belbus wel beschikbaar is, maar dat een nieuwe halte niet door hen gerealiseerd kan worden.
Corry Senne van het actiecomitee zegt hierover: “De belbus is prima voor bepaalde groepen, maar als je naar school of naar je werk moet, heb je er niks aan, want dan kom je niet op tijd. Chauffeurs van de sneldienst hebben ons getipt over een mogelijke plek voor een sneldienst-halte, de provincie is aan zet.”

Statenlid Gooiker: 'Door laksheid van het provinciale bestuur laat deze halte te lang op zich wachten. Het gevolg is dat meer mensen op een andere manier voor vervoer moeten zorgen, het is nog maar de vraag of deze mensen later weer opnieuw gebruik gaan maken van de bus. Kleine kernen moeten door het provinciale bestuur juist beschermd worden tegen kaalslag en tegen uitholling van de leefbaarheid. Dit is een gemiste kans’