Provincie weigert antwoord te geven op vragen van SP over bouwfraude

20 januari 2004

Provincie weigert antwoord te geven op vragen van SP over bouwfraude

In de vergadering van 14 januari jl van een Statencommissie, heeft het provinciebestuur geweigerd antwoord te geven op vragen van fractievoorzitter Harmes over bouwfraude. Geen van de Gedeputeerden was aanwezig, terwijl dat wel gebruikelijk is. Ook waren er geen antwoorden op papier en was er geen zicht op een termijn waarin de antwoorden te verwachten zijn.
Het is noodzakelijk dat Gedeputeerden aanwezig zijn bij vergaderingen van de Provinciale Statenleden zodat deze daadwerkelijk hun controlerende taak kunnen uitvoeren. Het ontbreken van de antwoorden roept volgens Harmes meer vragen op.

Vorige maand op 9 december stelde Gerard Harmes een zestal vragen in de commissie Bestuur en Middelen over de voortgang van de behandeling en de gevolgen van de bouwfraude die ook in Zuid-Holland betrokkenheid kende.

Harmes wil weten of het klopt dat de provincie structureel 20 tot 30% te veel betaald heeft.
Hij wil ook weten of dat ’teveel betaalde geld’ op enigerlei wijze teruggevorderd wordt, welke maatregelen er als gevolg van de bouwfraude in de top van de ambtelijke leiding zijn genomen (vergeleken met de situatie van begin 2002) die de kans op misbruik van een niet-integere aanbesteding verkleinen. Hoe de zaken juridisch c.q. strafrechtelijk zijn afgehandeld t.o.v. verdachte handelingen en personen.
In hoeverre nemen GS nog meer maatregelen die de transparantie vergroten en de rapportage aan de staten verzekeren. In hoeverre het aanbestedingsbeleid gewijzigd is met dat van begin 2002. Harmes wil ook weten waarom zijn de staten te laat of tussentijds niet geïnformeerd zijn.

Gerard Harmes, Fractievoorzitter

1. Welke maatregelen zijn er als gevolg van de bouwfraude in de top van de ambtelijke leiding genomen (vergeleken met de situatie van begin 2002) die de kans op misbruik van een niet-integere aanbesteding verkleinen?

2. Hoe zijn de zaken juridisch c.q. strafrechtelijk afgehandeld t.o.v. verdachte handelingen en personen?

3. Op welke termijn kunnen de staten een rapportage tegemoet zien die ons inzicht geeft in een verbeterde en transparantere ambtelijke structuur?

4. In hoeverre nemen GS nog meer maatregelen die de transparantie vergroten en de rapportage aan de staten verzekeren?

5. Op welke wijze controleren GS de ambtelijke top die bij het aanbestedingsbeleid is betrokken?

6. In hoeverre is het aanbestedingsbeleid gewijzigd met dat van begin 2002?

7. In de gemeente Gouda is bij de aanleg van wegen en het onderhoud een forse besparing waar ter nemen vergeleken met een paar jaar gelden. Onze provincie heeft ook bekend gemaakt dat besparingen van 20 tot 30% onder de door ambtenaren berekende bestekprijs gerealiseerd zijn. Kunt u deze trend bevestigen?

8. Bent u in staat een overzicht te geven van de bijstelling in de lopende begroting?

9. Waarom zijn de staten laat of tussentijds niet geïnformeerd?