SP wil snel duidelijkheid over herindeling en glastuinbouw in Hoeksche Waard

21 januari 2004

SP wil snel duidelijkheid over herindeling en glastuinbouw in Hoeksche Waard

Tot grote verbazing van de SP heeft Provinciale Staten zich nog niet kunnen uitspreken over de herindelingsplannen in de Hoeksche Waard. Statenlid Gooiker interpelleert vandaag Gedeputeerde Staten hierover. Zij vindt dat de Staten heel snel een uitspraak moeten kunnen doen over de ´oude´ herindelingsplannen van september 2003. In die plannen stelden GS voor, de 6 gemeenten om te vormen tot 1 supergemeente.

In november is een volksraadpleging geweest, waarin bijna 90% tegen de herindeling was. In december hebben 5 van de 6 gemeenten een negatief advies uitgebracht aan Gedeputeerde Staten. De SP wil weten hoe het kan dat de provincie over deze tegenstand nog geen mening heeft gegeven. Ook wil zij weten hoe belangrijk de provincie de steun van het eiland voor dit soort plannen vindt. Worden de plannen aangepast als er zo weinig steun voor is? Als het lokale bestuur en de bevolking de herindeling zo duidelijk niet willen, heeft de provincie dan een fout gemaakt? Welke inschatting maakt de Gedeputeerde dan als het gaat om komende herindelingen? Over deze en andere vragen zal GS aan de tand worden gevoeld.

Er wordt in de Hoeksche Waard een bedreiging van de open, groene ruimte gevoeld. De provincie wil glastuinbouw, Dordrecht wil een haven en industrie (Shipping Valley) en Rotterdam wil de Noordrand gebruiken voor industrie en woningbouw. De besprekingen die de provincie hierover heeft met lokale bestuurders, zijn niet openbaar. Ook hierover zal de SP vragen stellen.

'De herindeling naar één gemeente lost de problemen in de Hoeksche Waard niet op', aldus Gooiker.'De vergrijzing en daarmee de leefbaarheid van de dorpen zouden onder druk staan. De kwaliteit van het plaatselijk bestuur zou op termijn uitgehold worden, de efficientie zou beter kunnen, samenwerking zou te onoverzichtelijk en ´druk´worden'.
De oplossingen voor genoemde problemen moeten volgens de SP niet in samenvoeging worden gezocht, maar in betere woningbouwplannen, betere samenwerking en herkenbaarheid van het lokale bestuur. De Hoeksche Waard moet volgens de SP landelijk, open en groen blijven.