h

Trein Dordrecht-Geldermalsen moet blijven

28 januari 2004

Trein Dordrecht-Geldermalsen moet blijven

Vandaag stelt Statenlid Gooiker vragen aan het college van GS van Zuid-Holland over de dreigende opheffing van de trein tussen Dordrecht en Geldermalsen. Zij wil weten of verslechteringen aan de lijn door het college goedgekeurd worden. Ook wil zij weten of het klopt dat de lijn aanbesteed gaat worden. Aanbesteden kan betekenen dat andere maatschappijen dan de NS de lijn gaan exploiteren. Deze maatschappijen zullen in de kosten gaan snijden in een poging de lijn wel rendabel te krijgen. Gooiker vraagt zich af of er wel voldoende naar de gevolgen van het opheffen van de lijn worden gekeken. Ook kunnen verslechteringen aan de lijn invloed hebben op leefbaarheid van kernen, bereikbaarheid van verschillende scholen, en aansluitingen voor reizigers.

In 2003 voerde de SP de actie pak de trein terug, lees hier meer over deze actie

Lees hier de Statenvragen…

Dordrecht-Geldermalsen moet blijven

1.Overweegt u medewerking aan eventuele verslechtering of opheffing van de Merwede-Linge treinverbinding, tussen Dordrecht en Geldermalsen?

2.Bent u met mij eens dat door uitholling van de service de reizigers weg kunnen blijven?

3.Bent u dan ook met mij eens dat het sluiten van loketten, weren van voorzieningen en knippen in de dienstregeling, een sterfhuisconstructie is voor treinverbindingen die niet winstgevend zijn?

4.Klopt het dat u met de NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft afgesproken, dat het nieuwe contract voor de Merwede Linge lijn door Zuid-Holland wordt aanbesteedt? Zo nee, hoe luidt dan de afspraak? Zo ja, wanneer verwacht u duidelijkheid te kunnen geven over de gevolgen?

Toelichting bij de vragen:

In het zojuist aangenomen Provinciaal Verkeer en Vervoers Plan van Zuid-Holland staat de Merwede-Linge treinverbinding (Dordrecht-Geldermalsen) aangeduid als lijn die het behouden waard is. Dit traject heet in jargon een contractlijn. Voor contractlijnen zijn, na de verzelfstandiging van NS, contracten afgesloten over de financiering. Het contract voor 2003 is afgelopen, onbekend is nu hoe de financiering/subsidiëring voor 2004 zal zijn. Het rijk springt niet bij.

NS heeft aangegeven dat de Merwede-Linge lijn voor haar niet rendabel meer is. Uit andere delen van Nederland kennen we de rest van het scenario hierbij; de sluiting wordt aangekondigd, loketten zijn minder en korter open, voorzieningen (bloemisterijen, stomerijen) trekken weg. Het toezicht valt weg, de sociale veiligheid wordt minder.Vervolgens worden er loketten gesloten, ritten geschrapt. Uiteindelijk is het aantal reizigers flink gedaald enz. Dat is een vicieuze cirkel, die doorbroken kan worden door duidelijkheid over de meerwaarde van de lijn voor scholen en reizigers, de dorpen en ondernemingen. Deze meerwaarde is niet in geld uit te drukken.

U bent hier