SP steunt omroepen West en Rijnmond.

19 februari 2004

SP steunt omroepen West en Rijnmond.

Foto: Bart Vermeulen
In de Statenvergadering van 18 februari heeft de SP bij monde van statenlid Bart Vermeulen steunt betuigt aan het reddingsplan van de regionale omroepen. Lees hieronder zijn bijdrage aan het debat.

De kwestie van de regionale omroepen lijkt inmiddels aardig op een soapserie. In dit omvangrijke dossier is er sprake van onthullingen (toen de problemen aan het licht kwamen), emoties (door lange onzekerheid en het verlies aan banen) en verrassende wendingen (zoals afgelopen vrijdag). Kortom genoeg ingrediënten voor een televisieserie. Toch zou ik dit niet aan de omroepen willen voorstellen voor een eventueel samenwerkingsproject.

Ten eerste om dat ik als politicus niet over de inhoud van de programma’s ga en ten tweede omdat de omroepen hun geld beter kunnen besteden aan veel mooiere programma’s zoals bijvoorbeeld Vernis en Westpop. Programma’s die we nu moeten missen.

Wat er nu voor ons ligt is een degelijk voorstel van GS en feitelijk een voortzetting van de lijn die in december is ingezet, namelijk voor het behoud van beide omroepen. Naast het voorstel liggen er 2 duidelijke, weliswaar voorlopige, businessplannen van de omroepen.

Uit het voor ons liggende voorstel blijkt voor de SP fractie een groot vertrouwen in de toekomst van de omroepen en het woord vertrouwen is waar het nu om gaat. Er blijkt vertrouwen waar het de financiën betreft en dan met name over het terugbetalen van de leningen (niet a fond perdu, maar achtergestelde leningen), vertrouwen in de zo vurig gewenste verdere samenwerking tussen de omroepen en vertrouwen in de bijdragen van derden.

Op financieel gebied doet het voorstel recht aan de verschillen tussen beide omroepen en ook de controle is goed geregeld. Wat de samenwerking betreft kan de SP zich prima vinden in wat in de businessplannen staat, namelijk: “Blijf jezelf, maar deel wat gedeeld kan worden.” Zeker ook omdat dat tot kwaliteitsverbetering kan leiden door de uitwisseling van beeldmateriaal en nieuws.

Over de bijdragen van derden bestaat nog enige onduidelijkheid. Wat ons betreft mag dat geen belemmering zijn voor het reddingsplan van GS. Wel zijn we teleurgesteld over het feit dat het ministerie van OCW als medefinancierder niet haar verantwoordelijkheid heeft genomen.

Kijken we naar zaken buiten dit voorstel, dan mogen we ook op andere terreinen vol vertrouwen in de toekomst zijn. Organisaties die in korte tijd zo veel werk hebben verzet en de organisatie van hun omroepen flink hebben verbeterd, laten dat zien.

Uit de businessplannen blijkt dat het mogelijk is om met de bijdrage uit het voorstel van GS een gezonde omroep draaiende te houden.Verder zijn er sterk stijgende luistercijfers bij RTV West, de luisteraars weten de zender dus weer te vinden en dat zal effect hebben op de adverteerders. En op televisie worden kijkrecords gebroken bij beide omroepen.

Toch heeft dat ook zo z’n keerzijde: Beide omroepen moesten zeer veel medewerkers ontslaan, bij RTV West is er een loonoffer gebracht en ook op programmatisch gebied zijn er zaken geschrapt. Daarnaast is er veel onzekerheid bij de medewerkers en ook bij de adverteerders.

Het lijkt me juist om die zaken nog even onder de aandacht te brengen, want het is geen zaak van financiële cijfertjes alleen.

Terug naar het voorstel van GS. De SP betreurt het dat er een splitsingsmogelijkheid in het voorstel is aangebracht die faillissement van West mogelijk maakt ten gunste van Rijnmond. Het gevolg daarvan zal 1 omroep Zuid-Holland zijn. Om meerdere reden is dat een zeer onverstandig plan.

Ten eerste brengt een faillissement grote extra kosten met zich mee die waarschijnlijk de kosten van het reddingsplan overstijgen, maar nog veel belangrijker is de toekomst die 1 omroep tegemoet zal gaan en daar zijn veel onzekerheden.

Op dit moment staan er 2 duidelijke omroepen met een eigen werkgebied en een eigen herkenbaarheid wat weer een eigen publiek aantrekt. De kracht van de regionale omroepen zit hem dus in de kleinschaligheid en de welkome aanvulling op de pluriformiteit van de regionale media.

Schaalvergroting leidt er toe, dat kijkers en luisteraars zullen afhaken omdat zij zich niet meer in hun omroep herkennen en verder geen affiniteit hebben met onderwerpen die aan de andere kant van de provincie spelen. Het gaan werken met edities om dat probleem mogelijk te verkleinen zal volgens de heer Welters de besparingen op de basissubsidie grotendeels doen verdwijnen.

Kortom, komt men tot 1 grote omroep Zuid Holland, dan brengt dat grote onzekerheid met zich mee voor de toekomst en het zou afbreken wat er tot nu toe is bereikt.

De SP kiest dus voor wederopbouw. En die wederopbouw willen we via het voorstel van GS graag steunen, en dan dus voor beide omroepen. Naar onze mening zullen de extra leningen goed besteed worden en krijgt de provincie daar, naast de terugbetalingen, veel voor terug.

Een goede calamiteitenvoorziening, Kwalitatief goede programma’s, een cultuur/ historisch archief met beeld en geluidsmateriaal en een duidelijke bindende factor in de regio’s.

In december sprak de SP ook al het vertrouwen uit in de toekomst van de omroepen en vandaag doen we dat, alleen nog maar gesterkt door de op tafel liggende plannen, wederom.

Wat de uitkomst ook zal zijn, vandaag zal er een eind komen aan een hoop onzekerheid. Voor de SP is die uitkomst duidelijk en houden we vandaag RTV Rijnmond en RTV West overeind.