SP wil openheid over wachtgelden.

24 februari 2004

SP wil openheid over wachtgelden.

SP Statenlid Bart Vermeulen heeft een beroep gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur om te weten te komen welke Statenleden en Gedeputeerden sinds 1999 gebruik hebben gemaakt van de wachtgeldregeling. Deze regeling maakt het mogelijk om na het aftreden 80% in het eerste jaar en 70% in het tweede jaar van de statenvergoeding te ontvangen ongeacht of er sprake is van inkomensachteruitgang door de beëindiging van het Statenlidmaatschap. Statenlid ben je naast je reguliere werk. Eind vorig jaar maakten in Zuid Holland 22 personen gebruik van de wachtgeldregeling wat de provincie bijna 20.000 Euro per maand kost. Ervaringen in onder andere de provincie Brabant leerden de SP al dat er bij een groot deel van de ex Statenleden die aanspraak maken op het wachtgeld geen sprake is van inkomensachteruitgang. Vermeulen wil nu weten hoe dat in Zuid Holland zit.
In antwoord op Kamervragen van SP kamerlid Jan de Wit antwoordde minister Remkes al dat hij voorstander is van een anti cumulatieregeling voor ex Statenleden.

Wat de SP betreft is dat hoog tijd, zeker gezien de huidige politieke ontwikkelingen waarbij steeds strengere eisen worden gesteld aan werkzoekenden zoals een sollicitatieplicht. Politici kunnen 2 jaar lang wachtgeld ontvangen door simpelweg een handtekening te zetten.