Statenmeerderheid wil geen debat over bushalte-onderzoek

18 februari 2004

Statenmeerderheid wil geen debat over bushalte-onderzoek

Foto: Provincie Zuid-Holland
Vanmorgen verzocht Jolanda Gooiker om een punt aan de Statenagenda te mogen toevoegen. Het verzoek om te debatteren over een busverbinding voor de inwoners van Rijnsaterwoude is afgewezen door CDA, VVD, SGP/ChristenUnie, LPF en Leefbaar Zuid-Holland. Zij verwijzen terug naar een commissievergadering en vertragen daarmee een oplossing. Gooiker : “In die commissie is het wegvallen van de lijnbus tot vier keer toebesproken, en dat heeft nog geen besluit opgeleverd. Slechte informatie en het ontbreken van een nieuwe opdracht aan de gedeputeerde hebben ervoor gezorgd dat er nog geen besluit is genomen. Bijna alle partijen hebben wel aangegeven sympatie te hebben voor een oplossing voor Rijnsaterwoude. ”

“Doordat genoemde partijen zelfs geen debat toe wilden staan, is het democratisch gehalte van de provincie geschaadt. Rechts heeft een meerderheid, en kan daarmee elk debat in de kiem smoren. Ondertussen wordt er dan niet nagedacht over een oplossing, en dat vind ik heel schadelijk. “

Alle mooie plannen op papier ten spijt heeft de Provincie toegestaan dat er vanaf 14 december geen lijnbus meer door Rijnsaterwoude rijdt. Rijnsaterwoude ligt in de gemeente Jacobswoude, in het Groene Hart. De afstanden naar de dichtstbijzijnde winkels, postkantoor, bibliotheek, markt enz. zijn kilometers. Voor een pakje melk of een postzegel moet men al het dorp uit. Dat kan met het openbaar vervoer, nu alleen met een belbus, de Rijnstreekhopper, tegen een verhoogd tarief. De economische zelfstandigheid van inwoners is in het geding, eenzaamheid onder ouderen wordt gevreesd. Hoe langer de provincie wacht met het nemen van een besluit over openbaar vervoer in het dorp van 1500 inwoners, hoe moeilijker het wordt om het weer opnieuw op te bouwen.

Gooiker blijft het openbaar vervoer in deze streek bespreken en weet zich gesteund door PvdA en GroenLinks.