Zuid-holland heeft zo´n 20 - 30% te veel betaald aan frauderende bouwers

17 februari 2004

Zuid-holland heeft zo´n 20 - 30% te veel betaald aan frauderende bouwers

Sinds begin 2003 is het stil rond de feitelijke rapportage van besparingen als gevolg van de onthullingen bij de bouwfraude. Zuid-Holland bleek ook betrokken. Er is tot nog toe ook weinig zichtbaar over de strafvervolging. Dit zal nog wel even duren want op voorstel van GS hebben PS zichzelf een geheimhouding opgelegd over de verdere afwikkeling.
Gerard Harmes die in juli 2002 de Zuid-Hollandse bouwfraude aan de orde stelde kreeg afgelopen week antwoord.

In december 2003 zijn GS geïnformeerd door het Openbaar Ministerie (OM) over de afronding van het onderzoek naar mogelijke strafbare handelingen. Behalve het antwoord van een nieuwe dienst Bureau Infrastructuur (DBI) als onderdeel van de directie Ruimte en Mobiliteit met een afdeling aanbesteden, kwam op de termijnvraag geen antwoord. (Op welke termijn kunnen de staten een rapportage tegemoet zien die ons inzicht geeft in een verbeterde en transparantere ambtelijke structuur?) Zoals in de gemeente Gouda is bij de aanleg van wegen en het onderhoud een forse besparing opgetreden.

GS bevestigingen de trend dat gerealiseerde besparingen van 20 tot 30% onder de door ambtenaren berekende bestekprijs nu bereikt worden. Binnen de lopende begroting zouden nu meer projecten voor hetzelfde geld gerealiseerd worden zeggen GS.