Bushalte eindelijk in zicht?

13 maart 2004

Bushalte eindelijk in zicht?

Dankzij de vasthoudende inwoners van Rijnsaterwoude en de inzet van de SP is er op 11 maart een besluit genomen over een bushalte voor het lintdorp. Tijdens de commissie vergadering rekenden de inwoners voor dat de bushalte aanzienlijk goedkoper kan worden gebouwd dan de gedeputeerde had voorgerekend.

In plaats van de 184.000 euro van de gedeputeerde, kan volgens twee bouwbedrijven de bushalte gebouwd worden voor een bedrag tussen de 84.000 en 95.000 euro. Omdat er in de nabije toekomst tóch werkzaamheden aan dit deel van de N207 gepland staan, vindt de commissie dat een bushalte opgenomen moet worden in die plannen.

De commissie geeft de gedeputeerde de opdracht om een deel van geplande werkzaamheden aan de N207, eerder uit te voeren, en meteen een bushalte te realiseren. De interliner tussen Alphen een den Rijn en Amsterdam krijgt er daarmee een extra halte bij, iets dat de busvervoerder geen enkel probleem vind. De gedeputeerde moet binnen een week een plan schrijven, zodat de commissie in april een besluit kan nemen. De opdracht wordt geformuleerd door J. Gooiker(SP) en J. van Leeuwen(PvdA). Onduidelijk is nu nog wanneer de bushalte er daadwerkelijk komt. De SP heeft als enige partij een streefdatum genoemd van uiterlijk juni 2004.

Sinds 14 december rijdt bus 197 niet meer door het dorp, statenleden werden in oktober voor het eerst geinformeerd over deze plannen door een oplettend statenlid, die het uit de media had vernomen. Gooiker heeft daarom gevraagd om concept-dienstregelingen in te mogen zien, zodra zij bekend zijn. Dat is meestal een half jaar voor de invoering ervan.