Zestienhoven toch niet langer open

31 maart 2004

Zestienhoven toch niet langer open

Vandaag is met steun van de SP een motie aangenomen tegen het verruimen van de openingstijden van vliegveld Zestienhoven. De motie is in meerderheid aangenomen, de coalitie stemde verdeeld.

Het werd tijd dat de Staten zich over de luchthaven uitspreken, zowel de gemeente als het rijk hebben de laatste maanden hun standpunt bepaald. De provincie was de enige hobbel die genomen moest worden in de route naar ruimere openingstijden. In een heuse aanvalsgolf van de luchthavenlobby zijn Statenleden de laatste tijd ondergedompeld met rapporten, uitnodigingen voor werkbezoeken, presentaties en brieven.

Dankzij het debat onder aanvoering van PvdA Statenlid Keman, is een afspraak uit het coalitieaccoord weer bevestigd. `Er wordt niet gemorreld aan de openingstijden´ is de strekking van die afspraak. De Staten hebben de gedeputeerde met die boodschap op pad gestuurd. Als er overleg gevoerd wordt met de Staatssecretaris of gemeenten, dan moet hij zeggen dat de Staten van Zuid Holland niet onverkort het Rotterdamse plan voor verruiming van de openingstijden steunen.

De SP is van mening dat een regionale luchthaven bij Rotterdam niet nodig is voor het zakenverkeer (Schiphol, HogeSnelheidsLijn). Wij vinden dat deze regionale luchthaven schadelijk is voor de nachtrust en de luchtkwaliteit voor de vele omwonenden. Ook vinden wij dat de luchthaven relatief veel ruimte inneemt voor het aan de slag houden van het huidig aantal werknemers. Bovendien vinden wij het algemeen belang veel zwaarder wegen dan het particuliere belang van Transavia, Basiqair en soortgelijke maatschappijen.

Omdat de coalitie verdeeld heeft gestemd, is het debat hierover nog lang niet afgelopen.