SP verwerpt €600.000 voor Jubileum Beatrix.

8 december 2004

SP verwerpt €600.000 voor Jubileum Beatrix.

De SP stemt niet in met het voorstel van Gedeputeerde Staten om volgend jaar €600.000 voor het 25 jarig ambtsjubileum van koningin Beatrix ter beschikking te stellen.
Met dat geld worden een aantal activiteiten georganiseerd rond een bepaald thema. Een van die activiteiten is een gezamenlijke Statenvergadering met ook de Staten van Noord-Holland erbij. De SP fractie vraagt zich af wat de meerwaarde daarvan is en stelt voor het te schrappen. SP Statenlid Bart Vermeulen: “Omgerekend gaat de Statenvergadering ongeveer €900,- per Statenlid kosten, terwijl de publieksactiviteit op 8 eurocent per Zuid-Hollandse inwoner neerkomt. Het wordt dus vooral een elitefeestje voor de Statenleden zelf en de inwoners komen er nauwelijks aan te pas.”
De SP fractie wil het geld besteden aan dringender zaken in de provincie, zoals het openbaar vervoer in landelijke gebieden.
Vermeulen: “Dit soort feestjes zijn overigens behoorlijk ongepast nu alle burgers volgend jaar de broekriem nog verder aan moeten trekken en hier gaat een zeer fout signaal van uit.
Trouwens, als ik een feestje geef, moet ik het zelf betalen.”

In de Statenvergadering van 15 december zal de SP dan ook niet instemmen met het voorstel.