Franssen moet nevenfunctie Deloitte per direct beeindigen.

15 februari 2005

Franssen moet nevenfunctie Deloitte per direct beeindigen.

SP Statenlid Bart Vermeulen vindt dat de Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, Jan Franssen zijn nevenfuncties bij Deloitte en de raad van Toezicht Stichting Stadion Ontwikkeling Den Haag per direct moet beëindigen. Hij schrijft dat in een opinieartikel dat op 19 februari in de Haagsche Courant verschijnt en ook op deze site te lezen is.
Al sinds 1996 is de CdK betrokken bij Deloitte en in 2003 tekende Franssen een contract waarin de accountant voor een aantal jaren de huisaccountant van de provincie wordt.
Verder doet Deloitte veel opdrachten voor de provincie.
Een ander probleem is de betrokkenheid van de CdK bij de bouw van het nieuwe ADO stadion. Dat wordt nu geplaagd door diverse discussies over milieuvergunningen terwijl de provincie daar een duidelijke rol in heeft.

“Als onafhankelijk bestuurder dient Franssen daar ver weg van te blijven” betoogt Vermeulen. “De schijn van belangenverstrengeling is te groot.”

De SP is sowieso tegen bijbanen van Commissarissen van de Koningin die niet direct iets met het ambt te maken hebben.
SP-er Vermeulen;“Commissaris van de Koningin ben je 7 dagen per week en je wordt door de gemeenschap royaal betaald. Die mag daar dan ook voor terug krijgen dat de CdK zich voor 100% voor zijn functie inzet. Dat gaat niet met 23 extra bijbanen.”

Omdat het hebben van nevenfuncties voor commissarissen der koningin tot nu toe niet verboden is, dient Franssen zijn betrekkingen met Deloitte en de raad van toezicht voor het ADO stadion per direct te beëindigen aldus de SP.