Interpellatie over ambulancezorg krijgt vervolg

23 maart 2005

Interpellatie over ambulancezorg krijgt vervolg

De interpellatie die de provinciale SP-fractie had aangevraagd is heeft een open einde. Statenlid Gerard Harmes (SP) kreeg weinig steun voor zijn plan om onmiddellijke geld uit te trekken voor extra ambulances. De drie linkse partijen komen wel met een initiatiefvoorstel om de ambulancezorg in de hele provincie te garanderen. Aanleiding voor de interpellatie was de hoge nood op met name Goeree-Overflakkee. ’s Nachts kan het eiland uren lang verstoken zijn van een ambulance. Nadat ook de Rijn en Gouwe melding maakte van doden door gebrekkige ambulancezorg, was voor de SP-fractievoorzitter Gerard Harmes de maat vol. “Die tweede ambulance op Goeree moet er liever gisteren dan vandaag komen. Het toeristenseizoen komt weer volop op gang en dan moet een populair stuk strand niet slechts één ambulance beschikbaar hebben.”

De provincie is wat betreft ambulancezorg afhankelijk van de geldstroom van minister Hoogervorst. Het College van Gedeputeerde Staten gaf aan ook niet gelukkig te zijn met zijn bezuinigingen. Harmes: “De SP zet dan nog een stapje verder. Als het kabinet zich niet verantwoordelijk voelt moet de provincie die taak op zich nemen. In het initiatiefvoorstel zullen we dan ook voorleggen om zelf geld bij te leggen voor meer ambulances. Aan die levensbedreigende situaties moeten zo snel mogelijk een einde komen.”