Ambulancestandplaats Goedereede moet blijven.

6 juli 2005

Ambulancestandplaats Goedereede moet blijven.

De SP statenfractie roept gedeputeerde Huizer op om niet in te stemmen met het ambulancespreidingsplan zoals dat door de Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam Rijnmond (RHRR) eind vorige maand is vastgesteld.
In dat spreidingsplan verdwijnt de ambulancestandplaats in Goedereede en kan de ambulance in het westen van Goeree Overflakkee niet binnen 15 minuten aanwezig zijn. De SP ziet dat absoluut niet zitten en wil dat de standplaats blijft.
Statenlid Bart Vermeulen; “De omgeving van Goedereede heeft jaarlijks ruim 3 miljoen toeristische overnachtingen en trekt daarnaast ook nog vele dagjesmensen. Door drukte in de zomer is de gemeente vaak slechter bereikbaar. Ambulances zullen daar onder lijden en als ze ook nog van verder moeten komen zullen de aanrijdtijden flink oplopen.”

De SP wil dat gedeputeerde Huizer niet akkoord gaat met het spreidingsplan.
Opmerkelijk is dat het door de RHRR vastgestelde spreidingplan afwijkt van het Landelijk Referentiekader Spreiding en Beschikbaarheid. In dat plan (gebaseerd op een RIVM onderzoek) blijft de standplaats Goedereede wel gehandhaafd.

Vermeulen; “Het landelijk referentiekader biedt een goed alternatief en houd rekening met de grote aantallen personen die jaarlijks het gebied bezoeken. Het oosten van Goeree Overflakkee blijft qua aanrijdtijden nog steeds zorgelijk”

Gedeputeerde Huizer gaf op aandringen van de SP fractie aan dat Provinciale Staten inzicht krijgen in de mogelijkheden om de ambulancezorg in Zuid-Holland tegemoet te komen.
Daar zullen Provinciale Staten zich in het najaar over buigen.