Geduld over oevers Meeslouwerplas raakt op.

29 augustus 2005

Geduld over oevers Meeslouwerplas raakt op.

Aanstaande woensdag zal SP Statenlid Bart Vermeulen aan Gedeputeerde van der Sar opheldering vragen over de stand van zaken rond de gevaarlijke oevers van de Meeslouwerplas in het zuiden van recreatiegebied Vlietland in Leidschendam.
Daar werd in juli 2004 een stuk van de dijk af gezet vanwege mogelijk gevaar voor recreanten. De gevaarlijke oevers waren ontstaan als gevolg van zandwinning in de plas waarbij er teveel zand is gewonnen. De SP-er wil vooral weten waarom er tot op heden nog geen enkele verbetering van de oevers en de plas heeft plaats gevonden. Daarnaast wil Vermeulen weten of de provincie nog geld van de zandwinner gaat terug eisen.

Vermeulen; “We zijn ruim 1 jaar verder en er is nog geen centimeter van de plas en de oevers volgens de vergunningvoorwaarden hersteld terwijl de bewoners langs de Meeslouwerplas zich al ruim 1 jaar zorgen maken over hun veiligheid. De provincie mag niet nog langer wachten en moet desnoods zelf de plas maar in orde maken en de rekening naar de zandwinner sturen.”

In antwoord op eerdere schriftelijke vragen van de SP gaven Gedeputeerde Staten toe dat er ruim 1 jaar zonder vergunning zand was gewonnen uit de Meeslouwerplas.
De SP wil dat de zandwinner alsnog een bijdrage betaald over het illegaal gewonnen zand.

“Het lijkt erop dat de zandwinner (Rijnland BV) de onderhandelingen met de provincie frustreert. De provincie moet nu doen wat ze jaren geleden al had moeten doen, namelijk de vergunningvoorwaarden handhaven. Met een bedrijf wat zich bewust niet aan de regels houd ga je niet zo lang onderhandelen.” Aldus Vermeulen.