SP voor betere voorzieningen in Vlietland, tegen woonwijk en golfbaan

19 augustus 2005

SP voor betere voorzieningen in Vlietland, tegen woonwijk en golfbaan

Volgende week dinsdag neemt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg de beslissing of er in recreatiegebied Vlietland 120 recreatieappartementen en 102 vrijstaande bungalows en een golfbaan komen.
Daarnaast moeten er een golfclubhuis, veel extra parkeerplaatsen en enkele nieuwe voorzieningen voor de dagrecreatie komen.

De SP verzet zich tegen de plannen en wil niet instemmen met het nieuwe bestemmingsplan. De partij steunt echter de nieuwe voorzieningen voor de dagrecreatie van harte en vind zelfs dat ze er al lang hadden moeten zijn. Dat geld zeker voor fatsoenlijke toilet- en douchevoorzieningen, maar ook voor een midgetgolfbaan, het avontureneiland een jeu de boulesbaan en degelijke horecavoorzieningen bij het zwemstrand aan de A4.

Waar de SP zich tegen verzet is een woonwijk en een ruimteverslindende golfbaan in Vlietland.

SP Statenlid Vermeulen bemoeit zich al lange tijd met Vlietland en maakt zich zorgen over het gebied.
“Naar onze mening leiden de bebouwing en de golfbaan tot een verminderde toegankelijkheid van het gebied. Een groot deel van de extra wandelpaden en oevers, waarmee het plan aanvaardbaar voor de dagrecreant moet worden gemaakt, komen immers tussen en langs de bungalows en appartementen en op de golfbaan.
De gewone dagrecreant heeft daar niets te zoeken.”

Omdat het bestemmingsplan een totaalpakket is wil de SP daar niet mee instemmen. Ze ziet liever dat er een plan ontwikkeld gaat worden wat gebaseerd is op de wensen van de miljoen bezoekers die Vlietland jaarlijks trekt.

Vermeulen; “Het laatste onderzoek voor Vlietland wat rekening hield met ontwikkelingen op recreatief gebied is gebaseerd op gegevens van eind jaren 80. Inmiddels wordt recreëren dichtbij de stad steeds populairder en zullen er dus veel meer voorzieningen voor dagrecreatie ontwikkeld moeten worden.”