Geen vervuilde grond Zellingwijk naar Derde Merwedehaven

9 mei 2006

Geen vervuilde grond Zellingwijk naar Derde Merwedehaven

De SP heeft aan Gedeputeerde Staten opheldering gevraagd over de afvoer van chemisch afval uit de Zellingwijk in Gouderak.
Daar start binnenkort de sanering van een voormalige stortplaats zodat er een woonwijk gebouwd kan worden.
De SP vreest dat het chemisch afval mogelijk naar de stortplaats Derde Merwedehaven in Dordrecht afgevoerd zal gaan worden. Volgens SP Statenlid Bart Vermeulen kan daar geen sprake van zijn.

”In 1997 is vastgesteld dat de Stortplaats Derde Merwedehaven lek is, dus afvoer van chemisch afval naar die stortplaat is absoluut onverstandig. Daarnaast heeft Geodelft in een onderzoek aangegeven dat het chemisch afval naar een verbrandingsinstallatie af zou moeten worden gevoerd. Dat lijkt mij ook de beste optie.”

Vermeulen wil dan ook van Gedeputeerde Staten weten welke locaties er in beeld zijn om het gesaneerde afval naar toe te vervoeren en wie de beslissing neemt om het afval naar een bepaalde locatie te vervoeren.

“Hopelijk kunnen we de Derde Merwedehaven dan snel uitsluiten als mogelijke locatie voor het chemisch afval. We moeten er voor zorgen dat we het afval definitief kwijt raken en niet van de ene voormalige stortplaats naar de andere stortplaats vervoeren.” Aldus Vermeulen.