SP tegen plannen Zuidplaspolder

24 mei 2006

SP tegen plannen Zuidplaspolder

Bij de bespreking van de plannen voor de ontwikkeling van de Zuidplas heeft de SP fractie tegen gestemd.
De belangrijkste redenen om tegen te stemmen waren de koppeling van grote aantallen woningen in de Zuidplas aan de financiering van de Rijn Gouwelijn en de aantasting van het Groene Hart. Op die manier wordt een krakkemikkig project als de Rijn Gouwelijn kunstmatig in leven gehouden ten koste van de groene ruimte. De SP vindt dat financiering van het openbaar vervoer los moet staan van bouwprojecten.
Andere kritiekpunten waren vooral het grote ruimtebeslag van bedrijven en kassen en veel financiële onzekerheid die het project met zich meebrengt.
Ten slotte hamert de SP op bescherming van het Groene Hart.

SP statenlid Gerard Harmes;
”Op dit moment staan in de vier grote steden 35.000 huurwoningen leeg. Twee daarvan liggen in Zuid-Holland en daar valt nog een wereld te winnen. Om dan nu zo’n groot plan in de Zuidplas te realiseren is onverstandig en een forse aantasting van het Groene Hart”