SP blijft tegen A4 Delft-Schiedam

26 oktober 2006

SP blijft tegen A4 Delft-Schiedam

Gisteravond sprak de Statencommissie Mobiliteit over het IODS-convenant dat gedeputeerde Martin Huls (PvdA) eind juni ondertekende. Volgens de SP-fractie is het convenant in orde, maar moet niemand denken dat steun aan het convenant ook steun aan de aanleg van de weg is. SP-Statenlid Peter Romijn: "De A4 door Midden-Delfland is een onding, daar blijven we ons tegen verzetten. Als de minister toch zo stom is om voor aanleg te kiezen, dan hebben we met het convenant geregeld dat de weg op een goede manier wordt ingepast."
"Bij verschillende Statenfracties was duidelijk niet doorgedrongen dat het een als-dan-convenant is. Dat wil zeggen dat het convenant pas in werking treedt als de minister een tracé-besluit heeft genomen," aldus Romijn. "Vooral de insteek van de fracties van CDA en LPF viel op. De minister maakte gisteren bekend opnieuw onderzoek te laten doen naar alternatieven voor dit stukje A4, omdat de weg misschien niet de goede oplossing is voor de mobiliteitsproblemen in de Zuidvleugel van de Randstad. CDA en LPF zijn niet eens geïnteresseerd in de oplossing van de problemen, zij willen gewoon meer asfalt."

De SP maakte tijdens de vergadering duidelijk waarom de A4 Delft-Schiedam geen oplossing is voor de problemen. Romijn: "De A4 Delft-Schiedam lost de problemen met de luchtkwaliteit bij Overschie en het Kleinpolderplein niet op, maar creëert nieuwe problemen bij het Kethelplein. Het economisch belang van de A4 Delft-Schiedam is zeer gering, zo meldt het Ruimtelijk Planbureau. De economie is méér gediend met een vlotte doorstroming. De A4 Delft-Schiedam zorgt niet voor die vlotte doorstroming. Er komt meer asfalt, met een aanzuigende werking en veroorzaakt daarmee nieuwe files, zo blijkt uit becijferingen in opdracht van Rijkswaterstaat. Niet minder files, maar meer files dus."

SP-wethouder Yorick Haan sprak namens de gemeente Schiedam in tijdens de commissievergadering en meldde dat de gemeenteraad van Schiedam dezelfde insteek heeft als de SP'ers in Provinciale Staten. Haan: "De weg lost geen problemen op, maar creëert nieuwe problemen bij Schiedam. Ik ben het met iedereen eens die zegt dat er na al die decennia eens een einde moet komen aan de discussie over zeven kilometer snelweg. Laat de Tweede Kamer snel een