h

SP voert actie voor behoud buslijn 65

18 oktober 2006

SP voert actie voor behoud buslijn 65

Wat gebeurt er met een buslijn die niet het gewenste aantal reizigers ziet instappen en zo doende niet bijdraagt aan een grotere winstmarge?
Deze buslijn zal dan worden opgeheven. Tenminste zo gaat dat meestal. Maar niet als het aan de reizigers ligt die elke dag gebruik maken van deze lijnbus. En aan de statenfractie van de SP. . In oktober 2005 rekende Connexxion een spitstoeslag van 56% bovenop het al bestaande bedrag voor een kaartje van bus 65. Hierdoor zochten een aantal van de vaste reizigers een andere manier van vervoer. Connexxion vond dat de lijn nier rendabel meer was en besloot de diensten van buslijn 65 niet meer op te nemen in de dienstregeling voor het komende jaar.
Nadat een aantal reizigers zich had verenigd en een groot aantal petities had opgestuurd naar de provincie Zuid-Holland, De SP fractie in de staten schriftelijke vragen had gesteld en de gemeentebesturen van Leiderdorp, Leiden, Voorschoten en Den Haag protest hadden aangetekend, werd het tijd voor een grote actie. Leden van de SP en het actiecomité stonden bij alle haltes die bus 65 op maandag 16 oktober in de ochtenduren aandeed en de Statenleden Gerard Harmes en Harre van der Nat reden mee met de bus. Alle reizigers die deze ochtend met bus 65 meereden kregen uithanden van de SP een tas met informatie en een petitie. Vrijwel alle reizigers hebben de petitie ingevuld waarin stond dat bus 65 niet opgeheven moest worden. De actie was een groot succes.
Inmiddels heeft Connexxion laten weten geschrokken te zijn van zo’n dergelijk protest en heeft zij bekend gemaakt dat de lijn niet helemaal zal worden opgeheven. Er komt een nieuw start en eindpunt namelijk bij Leiden CS. Ook zal bus 65 alleen verder rijden als spitsbus. Dit betekent drie keer in de ochtend en drie keer in de avond.
Van der Nat “Dit voorstel is volkomen onacceptabel, Leiderdorp, Leiden zuidwest en de professorenwijk zullen niet meer in de route worden opgenomen. Deze mensen worden ernstig gedupeerd. Daarbij komt dat Leiden CS een plaats is waar vele andere bussen en treinen richting Den Haag vertrekken. Er zullen hierdoor minder mensen gebruik maken van de diensten van bus 65”. Connexxion kan dan alsnog de bus als niet rendabel beschouwen en opheffen. De route moet gehandhaafd blijven. Connexxion probeert haar reizigers blij te maken met een dooie mus.

U bent hier