"Komt er een stop op nieuwe bedrijventerreinen?"

17 februari 2007

"Komt er een stop op nieuwe bedrijventerreinen?"

Bart tijdens debat
(VLNR Hoes, Vermeulen, Visser)

Komt er een stop op nieuwe bedrijventerreinen?
Hoe kan de open ruimte in Nederland worden veiliggesteld? Provinciale politici gaven ferme antwoorden op deze vraag tijdens het uitverkochte symposium "Meer bedrijven met minder ruimte" dat op 14 februari 2007 in Utrecht is gehouden. Het symposium werd georganiseerd door Stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie en De Provinciale Milieufederaties. Peter Visser (PvdA, Noord-Holland) en Bart Vermeulen (SP, Zuid-Holland) lieten weten dat zij voor een stop op de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen zijn. De Noord-Brabantse gedeputeerde Onno Hoes (VVD) ziet niets in een stop, maar ziet wel wat in een door bedrijven te betalen opknapbijdrage ten behoeve van verouderde terreinen.

De aanleg van nieuwe bedrijventerreinen staat ter discussie. Stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie en de Provinciale Milieufederaties stellen dat nieuwe terreinen niet nodig zijn want er is nog 9000 hectare vrij beschikbaar (dit is gelijk aan de vraag). Herstructurering van oudere bedrijventerreinen kan de negatieve spiraal doorbreken waarin een overaanbod van nieuwe terreinen bedrijven prikkelt om te verhuizen naar een nieuwe locatie, wat vervolgens weer leidt tot verpaupering van de oudere terreinen.

De deelnemers aan het symposium - vrijwel allemaal provinciale en gemeentelijke politici en ambtenaren - waren het er samen over eens dat provincies sterker moeten sturen in de planning van bedrijventerreinen. De meerderheid van de aanwezigen vond het bovendien noodzakelijk om een vorm van schaarstebeleid te gaan voeren.
Bron