Senden in Debat bij tuinders in Naaldwijk

27 februari 2007

Senden in Debat bij tuinders in Naaldwijk

Op dinsdag 27 februari organiseerde de Milieufederatie Zuid-Holland een debat over de toekomst van de glastuinbouw in de Drijvende Kas in Naaldwijk. Namens de SP nam Wiel Senden (nummer 2 op de SP-lijst) deel aan dit debat.
Voor de ca. 25 aanwezigen , van wie ongeveer de helft tuinders, nam Wiel Senden het standpunt in dat de SP de glastuinbouw een belangrijke economische sector vindt in Zuid-Holland , maar het areaal glas niet wil uitbreiden. Dus geen nieuwe glastuinbouw in de Zuidplaspolder en op Voorne. Daarnaast ging de discussie over de lichthinder van kassen; de SP vindt dat zeker in alle nieuwe kassen het licht ’s avonds afgeschermd moet worden, zodat de omwonenden niet worden gehinderd, wanneer ze in slaap proberen te komen. Daarnaast veroorzaakt teveel aan licht ontregeling in de natuur. Bestaande kassen moeten worden verduisterd als dat technisch mogelijk is. “Versnipperd” glas ( losse plukjes kassen) moet zoveel mogelijk worden samengebracht binnen het eigen gebied.