SP Statenfractie steunt motie tegen uitbreiding glastuinbouw rond Brielle

28 februari 2007

SP Statenfractie steunt motie tegen uitbreiding glastuinbouw rond Brielle

De SP is van mening dat de open landbouwgebieden op Voorne behouden moeten blijven.
Land en Tuinbouw Organisatie LTO en het ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Voedselveiligheid hebben eerder afgesproken dat grootschalige, duurzame, op toekomst gerichte glastuinbouw zich in het vervolg slechts zou kunnen ontwikkelen in speciaal daarvoor aan te wijzen gebieden in Nederland. Voorne kwam op deze lijst van gebieden niet voor. De collegepartijen in Brielle (VVD, PvdA en OLT) sloten daarom een convenant om de glastuinbouw rond Voorne te structureren en te saneren.
Van der Nat (SP): 'Toch wenst Gedeputeerde van Heijningen nu opeens toch terug te komen op dat convenant en een forse uitbreiding van het glas toe te staan. Dat is voor de SP onacceptabel. Verder is de huidige belasting van de beperkte infrastructuur (N57, A15, A20) zonder glastuinbouw op Voorne al veel te groot.'

Het ontbreekt volgens van der Nat (SP) bij gedeputeerde van Heijningen nog aan de noodzakelijke visie op de langere termijn. Zorgvuldigheid is belangrijker dan overhaaste besluitvorming en daarom steunt de SP net als de fracties van Groenlinks, D66 en de CU/ SGP een motie van de PvdA waarin wordt opgeroepen om over dit onderwerp vandaag niet te besluiten. De motie is met 33 tegen 31 stemmen aangenomen.