SP wil meer aandacht veiligheid chauffeurs Arriva

15 februari 2007

SP wil meer aandacht veiligheid chauffeurs Arriva

Harre van der NatSP Statenlid van der Nat heeft in de commissievergadering Mobiliteit aan gedeputeerde Huls een reactie gevraagd over de recente ontwikkelingen met betrekking tot vervoerder Arriva te Dordrecht.
Het provinciebestuur besloot vorige maand in te grijpen nadat Arriva niet in staat bleek de dienstregeling op een fatsoenlijke wijze uit te voeren met veel vertragingen en uitval van bussen. Daarop ontstond er veel onrust onder personeel en reizigers.
Van der Nat wilde weten of de eis van de provincie aan Arriva om per 1 maart alle vervoersproblemen te hebben opgelost geen loze belofte was. Ook vroeg hij extra aandacht voor het communicatie systeem in de bussen. Dit zogenaamde GSM-systeem werkt absoluut niet naar behoren, terwijl het zou moeten zorgen voor de veiligheid van de buschauffeurs. Van der Nat stelde verder de vraag of de huidige bussen die momenteel nog met twee deuren zijn uitgerust op korte termijn vervangen konden worden door bussen die drie in- en uitgangen hebben.

Van der Nat: "We zien hier heel duidelijk dat marktwerking niet in het openbaar vervoer thuis hoort. Proberen om goed openbaar vervoer tegen een zo laag mogelijk prijs aan te bieden kan gewoon niet en zorgt voor veel verslechteringen voor de reizigers en de buschauffeurs.”
Gedeputeerde Huls herhaalde de verwachting dat per 1 maart de meeste problemen zijn opgelost en dat op 1 april de nieuwe dienstregeling ik kan gaan. Ook wist hij te melden dat Arrriva bezig is met het zoeken naar stadsbussen met drie deuren.

De SP zal de ontwikkelingen bij Arriva op de voet blijven volgen en wil ook dat de provincie goed gaat kijken naar haar eigen rol waar het bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Dordrecht mis is gegaan.