SP wil sterkere inzet provincie in armoedebestrijding

15 februari 2007

SP wil sterkere inzet provincie in armoedebestrijding

Eva de Bakker in debat

Tijdens het debat van “de Arme kant van Zuid-Holland” in de Kloosterkerk in Den Haag stelde SP statenkandidaat Eva de Bakker dat de provincie de komende jaren een sterkere rol moet spelen in de bestrijding van armoede. De Bakker: ”Eigenlijk is er geen armoedebeleid. Wanneer je samenlevingsnota’s bekijkt komt het woord armoede eigenlijk niet voor. Ook in informatie naar de inwoners van Zuid-Holland die in reclamefolders wordt gedrukt, bijvoorbeeld over de begroting of “mooi-weer”berichten van de provincie wordt niet gerept over armoede. En dat terwijl het enorm aanwezig is onder de inwoners.”

De SP stelde dat de provincie in sommige gevallen zelfs bindende afspraken met de gemeenten zou moeten maken. “De provincie bepaalt bijvoorbeeld de hoeveelheid sociale woningbouw, ook in het lagere prijssegment, die gemeenten moeten bouwen. Voor de SP is dit ten minste 30%. Wanneer gemeenten niet aan deze afspraken voldoen, moet de provincie optreden, zodat er voldoende gebouwd wordt in de sociale huursector,” zegt De Bakker.

Andere voorstellen van de SP die helpen om armoede te bestrijden zijn onder andere gratis openbaar vervoer voor ouderen en jongeren en ruimere kwijtscheldingsregelingen voor de waterschapsbelasting.

Naast Eva de Bakker waren vertegenwoordigers van GroenLinks, CdA en de PvdA aanwezig. Een duidelijk verschil tussen de partijen was het toekennen van de inzet en vooral de bevoegdheden van de provincie t.o.v. armoedevraagstukken. CDA en PvdA gaven vanaf het begin te kennen dat zij dit een taak van de gemeenten vonden en niet van de provincie. De oppositiepartijen SP en GL vonden wél dat voor de provincie een belangrijke taak was weggelegd.

Naar aanleiding van vragen van het publiek was het opvallend dat alleen Eva de Bakker een aantal malen bij een voedselbank was geweest.

De discussie werd besloten met een afspraak tussen de (kandidaat-) Statenleden en de organisaties. De aanwezige partijen beloofden voortaan bij elk politiek vraagstuk de gevolgen voor de armoedeval en voor de minderbedeelden te betrekken. “voor ons is dit niet moeilijk te beloven. Voor de SP gebeurt dit altijd al, maar de andere partijen zal ik er zeker aan houden!” zegt De Bakker.