Van der Nat: Geef Nieuwerbrug de bus terug

16 februari 2007

Van der Nat: Geef Nieuwerbrug de bus terug

Van der Nat in Nieuwerbrug

Op donderdag 15 februari organiseerden de Zuid-Hollandse vereniging voor kleine kernen (ZHVKK) en de Werkgroep Innovatie Nieuwerbrug (WIN) een werkbezoek voor (kandidaat) Statenleden aan het dorp Nieuwerbrug. Harre van der Nat ( Statenlid en nummer 4 van de SP) en Erik van Kampen kandidaat Statenlid uit Alphen aan den Rijn waren aanwezig. Na een hartelijke ontvangst, en een welkomstwoord van Govert van de Weg (voorzitter van het WIN) en een introductie door Kees Stam (voorzitter van de ZHVKK) was er ruimte ingelast voor een presentatie door Jan van Rooijen over de historie van het dorp.

Nadat de thema’s leefbaarheid, verkeer en veiligheid en integraal jeugdbeleid aanbod kwamen vetrok het hele gezelschap met de bus naar een aantal belangrijke plekken in het dorp. Een wandeling terug volgde. Het debat dat volgde bij terugkomst in het dorpshuis bood gelegenheid aan de kandidaat Statenleden om hun mening en visie op het geheel te geven.
Na een verhaal van de PvdA kandidaat over mogelijkheden en voordelen van openbaarvervoer over water stelde van der Nat de PvdA voor om eerst eens de bus terug te geven aan de inwoners.
Het is eigenlijk belachelijk dat de inwoners van kleine kernen zoals Nieuwerbrug niet de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van fatsoenlijk openbaar vervoer.

De dorpsbewoners in de kleine kernen hebben het zwaar.
Voorzieningen, winkels, financiële diensten, het zorgaanbod, welzijnactiviteiten en economische bedrijvigheid zijn sterk afgenomen in de kernen. De leefbaarheid staat onder druk. De dorpsbewoners willen het tij keren. In dorpsorganisaties maken zij zich sterk voor nieuwe ontwikkelingen. De SP steunt deze dorpsraden en inwoners.

In november namen provinciale staten een sp motie aan waarin het provinciebestuur meer beleid moeten gaan maken om de leefbaarheid in kleine kernen te verbeteren.