Erik Maassen: Kleinere provincie staat dichter bij inwoners

4 maart 2007

Erik Maassen: Kleinere provincie staat dichter bij inwoners

Dinsdag organiseerde de VVD in Oegstgeest een debat over de Randstadprovincie. Namens de SP was Erik Maassen (nummer 7) uitgenodigd om te debatteren over de bestuurlijke kolos. Maassen: "wij willen juist een kleinere provincie, die dichter bij de burger staat." Volgens VVD-gedeputeerde Leni Dwarshuis was de randstadprovincie een goede oplossing voor de versnippering die er nu zou zijn. Volgens de PVDA-vertegenwoordiger was de Randstadprovincie een antwoord op de bestuurlijke spaghetti die de Randstad nu is. Maassen reageerde daarop: "Die bestuurlijke spaghetti moeten we inderdaad aanpakken. De regio’s in Zuid-Holland, zoals Rijnmond en Haaglanden, krijgen steeds meer bevoegdheden. Ze hebben zelfs twee keer het budget van de provincie Zuid-Holland, terwijl ze helemaal niet democratisch gekozen zijn. De SP wil geen Randstadprovincies, wij willen juist kleine provincies in plaats van die ondemocratische regio’s. "