Senden : Landbouw en Natuur kunnen in Zuid Holland naast elkaar bestaan!

4 maart 2007

Senden : Landbouw en Natuur kunnen in Zuid Holland naast elkaar bestaan!

Op donderdag 1 maart nam Wiel Senden, de nr. 2 van de kandidatenlijst deel aan een forum in Berkenwoude (onder Gouda in de Krimpenerwaard) georganiseerd door Natuurlijk Platteland. Belangrijkste onderwerpen waren de leefbaarheid van het platteland, natuurbeheer door boeren en hoe de Nederlandse boer bij een steeds moordender wordende internationale concurrrentie toch nog een goedbelegde boterham kan verdienen. Veel boeren in de Zuid-Hollandse veengebieden verkeren in onzekerheid over hun toekomst: wordt hun land bestemd voor natuurgebied (of het naastliggende land), mogen ze uitbreiden; mogen ze nieuwe stallen bouwen; hoeveel krijgen ze voor agrarisch natuurbeheer etc? Wiel Senden namens de SP het standpunt in dat er ruimte voor echte natuur moet zijn, maar dat daarnaast agrarische natuur kan bestaan, bijvoorbeeld grasland dat zo gemaaid en beheerd wordt dat het een uitstekende broed- en fourageerplaats is voor de grutto en andere weidevogels. Ook is het volgens Wiel in veel gebieden (zeker in Zuid-Holland) mogelijk dat natuur en landbouw naast elkaar kunnen bestaan, ieder met een eigen waterpeil.

De ongeveer 70 boeren en beleidsmakers in de zaal vroegen zich af waarom de Provincie de beheerpakketten voor agrarisch natuurbeheer nog niet had vrijgegeven. Hierop volgde een zeer technisch-juridisch antwoord van de aanwezige zittende statenleden van CDA, PvdA en SGP, dat het merendeel van de aanwezigen niet begreep. Al met al een drukbezochte interessante avond,waar weer eens bleek dat de direct betrokkenen, de boeren dus, de echte deskundigen zijn. Een leerzame avond dus voor zittende en toekomstige Statenleden.