SP bepleit snelle aanpak verouderde bedrijventerreinen

1 maart 2007

SP bepleit snelle aanpak verouderde bedrijventerreinen

Tijdens een debat van de Zuid-Hollandse Milieufederatie in Leiden bepleitte SP lijsttrekker Bart Vermeulen dat in de komende jaren serieus werk gemaakt moet gaan worden van de aanpak van verouderde bedrijventerreinen.
Een kwart van de bedrijventerreinen in Zuid-Holland is verouderd en kent veel leegstand, terwijl er ook veel nieuwe ruimte voor bedrijventerreinen klaar ligt om ontwikkeld te worden.
De ruimte op bedrijventerreinen wordt vaak slecht gebruikt. Het is vaak laagbouw met veel ruimte tussen de bedrijven. Volgens Vermeulen is een vereveningsheffing een goed middel om extra geld vrij te maken voor het opknappen van bestaande bedrijventerreinen.
Vermeulen: ”Met zo’n heffing maken we de grond voor nieuwe bouwlocaties duurder en dat geld gebruiken we om bestaande bedrijventerreinen op te knappen. De provincie heeft de mogelijkheid om dat te regelen en dat is voor de SP een eerste stap om verstandiger met de schaarse ruimte om te gaan.”

In het debat tussen kandidaten van SP, GroenLinks, CDA, PvdA, VVD en de Christenunie benadrukte Vermeulen de noodzaak om de komende jaren veel meer in te zetten op het beter benutten van bestaande bedrijventerreinen.

Vermeulen: “Al sinds 1986 zijn er regelmatig waarschuwingen dat de herstructurering van verouderde bedrijventerreinen niet goed gaat. Inmiddels zijn we twintig jaar verder en is er geen zicht op verbetering. Als we de komende jaren niets doen, dan zal de uitbreiding van nieuwe bedrijventerreinen in het groen alleen maar toenemen, terwijl er een alternatief is.”

De SP wil bij toekomstige herstructurering eerst vaststellen of de ruimte op bedrijventerreinen beter gebruikt gaat worden voordat de provincie geld in het project gaat steken.
Veel huidige herstructureringsprojecten van de provincie leveren namelijk geen ruimtewinst op, maar worden besteed aan het aanleggen van een bloemperkje en een fietspad zodat het uiterlijk van het terrein er beter uit ziet.
Willen we de groene ruimte beter beschermen, dan is het beter gebruiken van de bestaande bedrijventerreinen echt de eerste stap, aldus de SP.