SP haalt schone bus naar Leiden en Den Haag

1 maart 2007

SP haalt schone bus naar Leiden en Den Haag

Vrijdag 2 maart rijdt de SP met de "Etractionbus" door Leiden en Den Haag. Daarmee wil de SP de inwoners van deze steden kennis laten maken met dit vervoermiddel. De Etractionbus is een schone, stille bus met een bijzondere elektrische aandrijving. De bus is twee keer zo zuinig als een gewone bus, en niet veel duurder om te bouwen. Door het lagere brandstofverbruik is hij al snel goedkoper in gebruik en de bus zorgt voor veel minder uitstoot van schadelijke stoffen.
De bus bestaat al een tijd, maar is vreemd genoeg nog niet in gebruik. De actualiteitenrubriek Een Vandaag zond enkele weken geleden al een onderwerp uit over de bus. De SP ziet in de bus een zeer schoon vervoermiddel dat uitstekend geschikt is om in steden gebruikt te worden, omdat daar de luchtkwaliteit vaak slecht is. Volgens de partij moet dit vervoermiddel snel ingezet gaan worden door de busbedrijven en moet de provincie dat in haar eisen aan vervoersbedrijven vastleggen.

SP lijsttrekker Bart Vermeulen; "De bus heeft al bewezen dat het een goed vervoermiddel is, maar toch rijd de bus nog nergens. Dat kan natuurlijk niet. Zeker niet in een tijd dat de luchtkwaliteit in veel steden onder de maat is."

In Leiden zal de bus om 12.30 de weekmarkt bij de Kopermolen in de Merenwijk aandoen. Tot 14.00 kunnen bezoekers van de markt een ritje in de bus maken.

Om 15.00 is de bus in de Haagse wijk Ypenburg bij de weekmarkt (Steentijdsingel) waar de bezoekers van de weekmarkt een ritje in de bus kunnen maken. Om 16.15 uur vertrekt de bus weer naar Leiden.

In Leiden zullen de wethouders Steegh en Jonas en SP lijsttrekker Bart Vermeulen rond 17.30 uur een stuk met de bus meerijden en met de initiatiefnemer van de bouw van de bus in gesprek gaan over de toepassing van de bus.

Tijdens de dag zijn ook SP Tweede Kamerlid Krista van Velzen, Leids SP raadslid Julian van der Kraats en Statenkandidaat Eva de Bakker aanwezig. Zij zullen met de medereizigers in gesprek gaan over schoner openbaar vervoer.