SP teleurgesteld in PvdA

13 maart 2007

SP teleurgesteld in PvdA

Naar aanleiding van het besluit van CDA, VVD, PvdA en SGP/CU om verder te gaan praten over een coalitieakkoord reageert SP lijsttrekker Bart Vermeulen teleurgesteld.
Volgens Vermeulen hebben het CDA, maar vooral ook de PvdA de boodschap van de kiezer niet begrepen. ”CDA, PvdA en VVD hebben allemaal verloren. Doordat het CDA en de PvdA nu kiezen voor verdere rechtse samenwerking geeft aan dat men de boodschap van de kiezer dat het menselijker en socialer moet niet begrepen heeft,” aldus Vermeulen.

De SP ging de formatiebesprekingen in met als inzet de vorming van een CDA-PvdA-SP college en zag op veel punten overeenkomsten voor een socialer beleid. Over de verschillen tussen de partijen verwachtte de SP een pittige discussie, maar de partij was zeker bereid om compromissen te sluiten.

Door nu alleen maar naar de verschillen te kijken gooien het CDA en de PvdA de deur naar de SP dicht en maken verdere inhoudelijke besprekingen onmogelijk.

De grootste verliezer van de verkiezingen, de PvdA, kiest voor samenwerking met de SGP/CU in plaats van met de SP.
Vermeulen: “De kiezer wil het menselijker en socialer. De keuze van de PvdA om aan te sluiten bij deze coalitie is een beetje dom, immers samen met de SP kan de PvdA veel punten uit haar programma waarmaken.”