Bus 145 moet blijven rijden

26 april 2007

Bus 145 moet blijven rijden

Vorige week werd bekend dat buslijn 145 tussen Leiden en Amsterdam wordt opgeheven. Deze buslijn wordt vooral gebruikt door leerlingen uit Abbenes die met deze bus in Oegstgeest naar school gaan. De SP-fractie in de provincie Zuid-Holland vind dat juist scholen goed bereikbaar moeten zijn, en heeft schriftelijke vragen gesteld. SP Statenlid Erik Maassen: "Deze leerlingen zullen na het opheffen van deze lijn met een grote omweg naar school moeten, en zijn dus veel meer geld kwijt. Het schrappen van lijn 145 jaagt hen op enorme kosten. Hun school moet gewoon goed bereikbaar zijn".

Bus 145 valt onder een concessie van het Regionaal Orgaan Amsterdam. Toch heeft ook de Provincie Zuid-Holland haar verantwoordelijkheid. Maassen: "Bij een buslijn in Zuid-Holland hoort de provincie zeggenschap te hebben, ook als zij de concessie niet verleent. Er horen goede afspraken met het Regionaal Orgaan Amsterdam te zijn om de kwaliteit van het busvervoer in het grensgebied tussen Zuid-Holland en Noord-Holland te garanderen."

De SP is al jaren een tegenstander van geprivatiseerd openbaar vervoer en het systeem van concessies. Dit zorgt ervoor dat buslijnen die te weinig winst maken kunnen worden geschrapt. Maassen: "Wij vinden dat het een taak van de provincie is om er voor te zorgen dat scholen met de bus goed bereikbaar zijn. Bovendien blijkt uit onderzoek van Connexxion dat er veel vraag is naar busvervoer in deze regio. Wij vinden dat bus 145 gewoon moet blijven rijden."