Actie gestart voor behoud Beneluxtrein

8 mei 2007

Actie gestart voor behoud Beneluxtrein

SP-Kamerlid Emile Roemer en SP statenlid Lies van Aelst hebben vandaag het startsein gegeven voor de actie ter behoud van de Beneluxtrein tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel. Deze betaalbare en snelle verbinding dreigt met de komst van de Hogesnelheidslijn (HSL) in december opgeheven te worden. Roemer bezocht vandaag Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal om handtekeningen te verzamelen tegen het verdwijnen van de betaalbare treinverbinding naar België. Van Aelst bezocht de Zuid Hollandse Steden Den Haag, Rotterdam en Dordrecht.
Al 50 jaar lang verbindt deze trein Nederland en België op een snelle manier. Voor deze laagdrempelige verbinding tussen beide landen en grote steden binnen Nederland hoeft niet gereserveerd te worden en toeslagen zijn er niet. De nieuwe HSL zal wél met een reserveringssysteem werken en het ziet er naar uit dat de tarieven fors hoger zullen zijn. Bovendien zal de HSL de steden Den Haag, Dordrecht en Roosendaal niet meer aandoen.

In Amsterdam werd de eerste handtekening gezet door SP-raadslid Meta Meijer De eerste stop werd in Den Haag gemaakt. Ook hier werd natuurlijk de petitie ondertekend. De Nederlandse regeringsstad dreigt haar rechtstreekse verbinding met de Europese regeringsstad te verliezen. Aangezien Den Haag niet op de HSL aangesloten is, zullen deze reizigers standaard moeten gaan overstappen als de Beneluxtrein verdwijnt

Daarna ging de reis door naar Rotterdam. SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen wachtte daar Roemer en van Aelst op het station op. Cornellissen wees op de positie van Rotterdam als HSL-knooppunt. Hier werd ook duidelijk dat veel reizigers het niet zien zitten deze dure HSL in te moeten, terwijl er nu ook een goede verbinding is.

Van Rotterdam ging de reis naar Dordrecht. Tijdens de treinrit werden er natuurlijk ook veel flyers uitgedeeld. Veel reizigers wisten nog niet van de dreigende verdwijning van de Beneluxtrein. In de volle treincoupés was hier ook maar weinig begrip voor.

Dordrecht dreigt een goede treinverbinding met de noordelijke randstad en de rest van Nederland en België kwijt te raken. Een vertegenwoordiger van reizigersvereniging ROVER kwam hier ook zijn zorgen over uitspreken

De rit eindigde vandaag vlakbij de Belgische grens, in Roosendaal. Hier werd Emile Roemer opgewacht door een grote delegatie met onder andere vertegenwoordigers van CDA, PvdA, GroenLinks, D66 en SP. Samen met een vertegenwoordiger van federaal België overhandigden zij allen een petitie aan Emile Roemer om hun zorgen richting de NS en verkeersminister Eurlings te uiten. Als laatste tekende de VVD-wethouder van Roosendaal de petitie. De petitie zal uiteindelijk aan de NS en de minister van Verkeer en Waterstaat