“Bus 145 zit elke ochtend bomvol”
“Bus 145 zit elke ochtend bomvol”
“Bus 145 tussen Amsterdam en Leiden moet zijn huidige route behouden. Deze lijn voorziet in een grote behoefte, en zit elke ochtend bomvol.” Dat concludeert SP-statenlid Erik Maassen na een enquête onder de gebruikers van de bus. “Lijn 145 is de enige rechtstreekse lijn van Nieuw-Vennep en Abbenes naar de scholen in Oegstgeest en de ziekenhuizen in Leiden. Vanochtend heb ik gezien hoe druk deze lijn gebruikt wordt. En al deze gebruikers hebben geen reële alternatieven voor deze bus,” aldus Maassen.
Roemer in gesprek
Maassen hield de enquête samen met een scholierencomité uit Abbenes, SP-ers uit de Haarlemmermeer en Tweede Kamerlid Emile Roemer (SP). Zij reden met bus 145 mee tussen Abbenes en Leiden, en enquêteerden alle reizigers. Hierbij bleek dat de plannen die Connexxion heeft om 145 niet meer naar Leiden, maar slechts tot de provinciegrens bij Buitenkaag te laten rijden, veel gedupeerden zullen opleveren. De bus zit elke ochtend bomvol met scholieren die vanuit Nieuw-Vennep en Abbenes naar school gaan in Oegstgeest.
Chantal en Jorien van het scholierencomite
Maassen: “Maar we spraken ook mensen uit Zuid-Holland die afhankelijk zijn van deze bus, bijvoorbeeld om naar hun werk te gaan. Ook wordt de bus veel gebruikt door ouderen uit Oegstgeest om op bezoek te gaan in verzorgingshuis Mariënstaete. Ook voor hen zou het een ramp zijn als bus 145 niet meer door Oegstgeest naar Leiden zou rijden.”
Erik Maassen en Emile Roemer
Waarom bus 145 niet meer de hele route mag rijden is Maassen niet geheel duidelijk, maar hij heeft wel een vermoeden: “Omdat bus 145 bij de busconcessie Amsterdam-Meerlanden hoort, vindt men het kennelijk onhandig dat de bus doorrijdt tot in Zuid-Holland. Daarom is het plan gemaakt om de bus vanuit Amsterdam niet verder dan de provinciegrens te laten rijden. Het gevolg van deze kortzichtige aanpak is dat er veel gedupeerden zijn. Veel mensen langs deze lijn zijn voor hun voorzieningen op de regio Leiden gericht.”
Uit eerdere antwoorden op vragen van de SP-fractie bleek dat de concessieverleners, zoals de Provincie Zuid-Holland, verplicht zijn om overleg te plegen over deze lijnen. Maassen: “Dat is dus heel iets anders als het simpelweg opheffen van de lijn”.