Geen vriendschapsverdrag met Hebei in China

24 mei 2007

Geen vriendschapsverdrag met Hebei in China

“Een klap in het gezicht van een ieder die zich inzet voor verbetering van de mensenrechten in China”, zo noemt SP fractievoorzitter Bart Vermeulen het vriendschapsverdrag dat de provincie Zuid-Holland wil sluiten met de Chinese provincie Hebei.

Het vriendschapsverdrag volgt op al lopende afspraken tussen de twee provincies en voegt volgens de SP niets toe. Vermeulen: “We zien niets in het aangaan van vriendschapsbanden met dictatoriale regimes. Uit verslagen van onder andere Human Rights Watch en Amnesty International blijkt een patroon van onderdrukking van religieuze organisaties waarbij verdwijningen en willekeurige arrestaties en vervolgingen in de provincie Hebei niet geschuwd worden.”

Gedeputeerde Dwarshuis zei dat de provincie de mensenrechten tussen de bedrijven door wel ter sprake brengt.
Naar de mening van de SP levert dat echter weinig op en wordt met het vriendschapsverdrag een verkeerd signaal afgegeven.

“Het onderdrukkende regime krijgt er “vrienden” bij terwijl de mensenrechtenactivisten in China onder gevaarlijke omstandigheden hun strijd moeten voeren en dat kan absoluut niet.”
aldus Vermeulen.